collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Schapendrijven  (gelezen 6166 keer)

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: Schapendrijven
« Reactie #20 Gepost op: oktober 05, 2011, 15:57:48 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ondertussen heb ik nog ergens anders m'n licht opgestoken, en ik zou kunnen leren schapendrijven (of toch: ik en m'n hond) in Hulst (NL). Daar wordt vooral met niet-borders gewerkt en in principe zijn alle rassen welkom, mits aanleg... Ben benieuwd!!

En qua schapenras ben ik ook weer wat wijzer geworden  :mrgreen:. Geen lowland en geen highland schapen, geen melkschapen want die hebben te weinig kuddegevoel, geen vleesschapen (wegens niet willen lopen), geen te oude schapen.
Van de Belgische rassen zouden de Ardense voskop en het Houtland schaap het meest geschikt zijn, op voorwaarde dat ze op jonge leeftijd al gewend werden aan de aanwezigheid van een hond. Houtland schaap spreekt me wel aan, eigenlijk...

@Els: Ouessantjes zouden niet zooo heel erg geschikt zijn, te schichtig. Tenzij ze echt al van jongs af aan gewend zijn aan het drijven met honden. Een zelfstandiger, robuuster ras zou beter zijn...
Voskop is rap overtraind,en je hebt nog 30 andere soorten die goed zijn om te trainen.En ik train met ouessantjes,zelfs met beginnende honden en geloof me die zijn niet gewend aan honden en schichtig.Hangt vooral van jezelf en aanleg van je hond af.Ik ben nog geen beter ras tegengekomen als ouessantjes.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #21 Gepost op: oktober 05, 2011, 16:14:27 »
Voskop is rap overtraind,en je hebt nog 30 andere soorten die goed zijn om te trainen.En ik train met ouessantjes,zelfs met beginnende honden en geloof me die zijn niet gewend aan honden en schichtig.Hangt vooral van jezelf en aanleg van je hond af.Ik ben nog geen beter ras tegengekomen als ouessantjes.

Kevin,ge ruikt jij dat zeker als er hier ergens over 'drijven' gepraat wordt. :wink:

Voila,ik heb daar niks meer aan toe te voegen...onze expert en eigen bron van informatie ('k ga het niet te luid zeggen want anders krijgt hij zweefneigingen,maar 't is een goede bron) komt hier hoogst persoonlijk zelf zijn woordje placeren.
Het origineel is altijd beter dan het gekopieerde. :lol:

Wakkere honden slapend maken.

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: oktober 05, 2011, 16:17:26 »
Heb nu trouwens mengeling voskop zitten en dat is ook niet echt het van het,nothing beats mijn ouessanten(behalve dan misschien mijn jacobsschapen maar das echt wel wa veel voor nen beginnende hond! :zot:) :wink:

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 05, 2011, 16:25:42 »
Kevin,ge ruikt jij dat zeker als er hier ergens over 'drijven' gepraat wordt. :wink:

Tja,das mijne radar da in gang schiet! :wink:

Offline Marein

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 195 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Canis-Sanitas
« Reactie #24 Gepost op: oktober 05, 2011, 16:33:57 »
Ouessantjes waren hier onze eerste keuze, maar verschillende mensen (met schapen) hebben ons dit ondertussen al afgeraden  :weetniet:. Misschien dan toch nog in overweging nemen (maar onze voorkeur gaat wel uit naar een typisch Belgisch schapenras  :wink:. Dus misschien dan toch de houtlander...)

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: oktober 05, 2011, 16:48:56 »
Ouessantjes waren hier onze eerste keuze, maar verschillende mensen (met schapen) hebben ons dit ondertussen al afgeraden  :weetniet:. Misschien dan toch nog in overweging nemen (maar onze voorkeur gaat wel uit naar een typisch Belgisch schapenras  :wink:. Dus misschien dan toch de houtlander...)
Weet ik wel,ze hebben allemaal schrik van ouessantjes.Feit is dat als je een beetje weet waar je mee bezig bent ze zelfs zeer makkelijk zijn,ook voor beginnende honden.Maar als je natuurlijk nie weet hoe of wa en je hond al wa minder is gaan ze inderdaad alle kanten uitvliegen.Voordeel is dat ze alle kanten uitvliegen,doe je hetzelfde bij een groter ras dan gaan ze zich vroeg of laat wel eens omkeren naar de hond.En een groter ras is(heideschaap dan vooral) is nogal rap overtraind waardoor ze niet meer natuurlijk reageren op een hond.Een ouessantje kan je intrainen en dan zijn ze redelijk echter overtrainen zal nie rap gebeuren.Dat ze niet makkelijk zijn weet iedereen maar je moet ook naar gebruiksgemak kijken.Van die schapen die op 1,2,3 overtraind zijn mag je na 3 maand andere kopen.Je kan veel meer ouessantjes houden dan gewone schapen.Ze eten nie veel,is weinig onderhoud aan,zijn zeer robuust en weinig scheerwerk.Ze kosten enkel tegenwoordig wel wat in aankoop.Misschien beginnen met paar 3de handse ingetrainde drenten en die na tijdje wegdoen voor ouessanten als je twijfels hebt.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal