collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Schapendrijven  (gelezen 6172 keer)

Offline Sarmey

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Wild and running for one reason
Schapendrijven
« Gepost op: augustus 29, 2011, 17:59:51 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik zou graag met mijn BC beginnen schapendrijven maar weet niet echt waar  :weetniet:
Ik weet dat er in Halen en Hasselt een mogelijkheid is, maar heb ook eens horen zeggen Langdorp :weetniet:
Langdorp zou voor mij wat makkelijker zijn, weten jullie iets meer van? :wave:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
Re: Schapendrijven
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2011, 18:08:50 »
Wij trainen in Lennik.
In Langdorp,'k zou niet weten wie of wat...mss eens op horen op het bordercollieforum.
Daar zitten er wat mensen die ook schapendrijven doen.

Wakkere honden slapend maken.

Offline Sarmey

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2011, 18:12:24 »
Wij trainen in Lennik.
In Langdorp,'k zou niet weten wie of wat...mss eens op horen op het bordercollieforum.
Daar zitten er wat mensen die ook schapendrijven doen.

Lennik is wat ver voor mij omdat ik zelf nog niet met de auto mag rijden (moeder taxi :p) maar toch bedankt  :mrgreen:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2011, 18:18:22 »
Ondertussen heb ik het al gevonden.Blijkbaar kun je in de buurt van Langdorp trainen bij Pascal Van Bets.
Meer dan dat weet ik ook niet en meerdere gegevens van die mens heb ik niet.
Ik kan wel via via navraag doen als je dat wilt.

Offline Sarmey

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2011, 19:14:15 »
Ondertussen heb ik het al gevonden.Blijkbaar kun je in de buurt van Langdorp trainen bij Pascal Van Bets.

Wou bedankt :D
en als je het niet erg vind om eens na te vragen zou dat fantastisch zijn!  :bow:
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2011, 19:20:10 door Sarmey »

Offline RustlingRose

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2011, 19:28:42 »
Wou bedankt :D
en als je het niet erg vind om eens na te vragen zou dat fantastisch zijn!  :bow:

Hier se Bones!  :wave:
Lien van Kasper hier  :mrgreen:

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2011, 19:49:10 »
Weet niet of Pascal zo happig is om veel les te geven maar je kan altijd eens informeren.In kampenhout kan je eventueel ook wel bij iemand terecht.En ik weet nog iemand in aarschot ook maar die geeft eigenlijk geen les.Maar eens vragen kan geen kwaad.Voorgaande zijn eigenlijk allemaal particulieren die niet echt les geven.waar je bvb wel les kan krijgen:okselaar,halen zoals je al zei,hasselt,meeuwen-gruitrode(zijn allemaal wel iets verder.),eventueel bbcc te vlimmeren enz....En nog ietsje verder:ternat,essene,lennik,bij mij enz...
Ge ziet keuze genoeg maar meestal zal je de taxi toch nodig hebben vrees ik.

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2011, 20:06:14 »
@Gustie: bij Gerda zit het momenteel blijkbaar vol, die heeft niet echt plek om nog nieuwe mensen erbij te pakken.

En idd ts, je zult er rekening mee moeten houden dat het waarschijnlijk nogal wat verplaatsingen gaan zijn als je gedegen les wilt krijgen  :weetniet:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2011, 20:18:43 »
Weet niet of Pascal zo happig is om veel les te geven maar je kan altijd eens informeren.In kampenhout kan je eventueel ook wel bij iemand terecht.En ik weet nog iemand in aarschot ook maar die geeft eigenlijk geen les.Maar eens vragen kan geen kwaad.Voorgaande zijn eigenlijk allemaal particulieren die niet echt les geven.waar je bvb wel les kan krijgen:okselaar,halen zoals je al zei,hasselt,meeuwen-gruitrode(zijn allemaal wel iets verder.),eventueel bbcc te vlimmeren enz....En nog ietsje verder:ternat,essene,lennik,bij mij enz...
Ge ziet keuze genoeg maar meestal zal je de taxi toch nodig hebben vrees ik.

Ach hierzie,mijn rechtstreekse lijn komt zelf ook eens piepen. :lol:
Voila,alles wat je wilt weten kun je in pb aan Gustie vragen.

Offline Sarmey

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2011, 20:21:49 »
Hier se Bones!  :wave:
Lien van Kasper hier  :mrgreen:

Heeey!!  :wave: :mrgreen:

Offline Sarmey

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2011, 20:27:13 »
Allemaal bedankt voor de info!! :thumbs:

zal dan eens moeten zien waar ik allemaal kan geraken met het openbaar vervoer en dan zie ik wel verder waar het uiteindelijk zal worden :D
egt bedankt voor alle hulp! :mrgreen:

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2011, 11:25:29 »
Aangezien er al een topic is, is het misschien interessanter om hier verder te gaan?

Ik zou ook graag leren schapen drijven, ttz: wanneer m'n oudste afghaan er niet meer is, zou ik heel graag een 2de afghaan of een khalag Tazi willen en is het de bedoeling om met die hond te gaan schapen drijven. Als Sa´da ook aanleg zou hebben (en ik heb zo'n vermoeden van wel), dan zou ik het met haar ook willen doen.

Waar zou ik kunnen les volgen of een lesgever vinden die eventueel aan huis komt (we willen zelf 5 schapen houden, voor het onderhoud van de weides - samen met de ezels. Is niet veel, maar wel al een begin  :wink:)? En dan bij voorkeur een lesgever die ook open staat voor de niet-traditionele rassen...

Ter info: afghaanse windhonden (en tazi's) worden in hun thuisland ingezet voor het hoeden van schapen en geiten, naast de bewaking van de eigendommen van hun meester en hun sporadische jachttaken. Schapen en geiten hoeden is er vaak nog een van de hoofdtaken. En ipv coursing zou ik dit met m'n volgende afghanen zeker willen proberen  (back to basics en back to their nature...)!

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2011, 11:30:33 »
Aangezien er al een topic is, is het misschien interessanter om hier verder te gaan?

Ik zou ook graag leren schapen drijven, ttz: wanneer m'n oudste afghaan er niet meer is, zou ik heel graag een 2de afghaan of een khalag Tazi willen en is het de bedoeling om met die hond te gaan schapen drijven. Als Sa´da ook aanleg zou hebben (en ik heb zo'n vermoeden van wel), dan zou ik het met haar ook willen doen.

Waar zou ik kunnen les volgen of een lesgever vinden die eventueel aan huis komt (we willen zelf 5 schapen houden, voor het onderhoud van de weides - samen met de ezels. Is niet veel, maar wel al een begin  :wink:)? En dan bij voorkeur een lesgever die ook open staat voor de niet-traditionele rassen...

Ter info: afghaanse windhonden (en tazi's) worden in hun thuisland ingezet voor het hoeden van schapen en geiten, naast de bewaking van de eigendommen van hun meester en hun sporadische jachttaken. Schapen en geiten hoeden is er vaak nog een van de hoofdtaken. En ipv coursing zou ik dit met m'n volgende afghanen zeker willen proberen  (back to basics en back to their nature...)!

Ik ken eigenlijk niemand die bij mensen aan huis komt om les te geven, dat zul je niet ofwel heel erg moeilijk gaan vinden.
Zeker ook mede omdat er maar weinigen bereid zijn andere rassen als een bc te trainen, gewoon omdat de expertise er niet is  :weetniet:  Ik weet eigenlijk alleen van Hasselt en bij Raf de Winter in Weelde dat er getraind wordt met andere rassen.
Die zou je wellicht best eens kunnen vragen, misschien weten die ook nog wel iemand?

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2011, 11:46:18 »
@Marein:Wordt dat op dezelfde manier aangeleerd zoals bij borders. :denk:

En als je wilt drijven,moet je ook kijken welke schapen je juist koopt.Bij borders heb je het best loopschapen in de plaats van vleesschapen.
Was het nu voor een border geweest,dan zou Johan wel eens komen 'kijken'  en je op weg willen helpen,zo ver woon je nu ook niet,maar of die manier van werken ook past bij jouw rassen,daar heb ik nu geen flauw benul van.

We zijn wel ge´nteresseerd in schapen en een weide mocht je plaats over hebben. :fuu:

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2011, 12:07:10 »
@Marein:Wordt dat op dezelfde manier aangeleerd zoals bij borders. :denk:

Da's een goeie vraag, Els  :mrgreen:

Ik heb het al gezien op you tube; we hebben 1,5 jaar een khalag tazi in opvang gehad en zij had zeker aanleg om te drijven! Ze is geplaatst in Oostenrijk en doet nu aan coursing en helpt mee de koeien te drijven in haar nieuwe thuis (samen met de 2 andere Afghanen in het gezin).
De aanleg moet aanwezig zijn, en voor de rest is het vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat ze net niet te ver gaan (killing), maar dus blijven hoeden zonder het overschakelen op de daadwerkelijke kill.
Bij borders is dit volgens mij ook zo.

Het liggen, aanwijzen, cirkelen, besluipen, ... dat zit er bijna altijd in.
Ik ga me zeker nog verdiepen in het aanleren zelf en kijken hoe het bij de borders gebeurt, het is zeker nog niet voor morgen (hopelijk zelfs nog niet voor volgend jaar, want Djazz mag gerust nog wat jaartjes mee van mij!!), maar ik wil me er nu wel al wat in verdiepen. Ik speel al heel lang met de gedachte, al sinds we Uschi in opvang hadden, om dit met de afghanen te doen...

Qua schapen, we willen sowieso kiezen voor een Belgisch ras, maar welk ras precies is nog niet zeker. Ik weet niet zo goed wat loopschapen zijn? We hebben al enkele boeken over schapen houden en schapenrassen doorgenomen en het Vlaamse schaap als ras (is een wolschaap, geen vleesschaap) kan ons wel bekoren...

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 26, 2011, 13:11:47 »
Qua schapen, we willen sowieso kiezen voor een Belgisch ras, maar welk ras precies is nog niet zeker. Ik weet niet zo goed wat loopschapen zijn? We hebben al enkele boeken over schapen houden en schapenrassen doorgenomen en het Vlaamse schaap als ras (is een wolschaap, geen vleesschaap) kan ons wel bekoren...

Loopschapen zijn schapen die wat 'vluchtig' zijn, ttz schapen die wat vooruit willen gaan vanaf de hond er druk op steekt,heideschapen b.v
Met een Texelaar kun je b.v. maar weinig doen,zeker met een beginnende hond.Die beesten blijven gewoon staan en zouden zich zelfs naar de hond durven keren,sommigen willen maar een poot verzetten als de hond eens gebeten heeft,op commando wel te verstaan. :wink:
Wat de Belgische rassen betreft,daar weet ik eigenlijk niet zoveel van welke gepast zijn,maar ik kan daar wel navraag voor doen bij grotere kenners.'k Peis dat we al eens een Belgisch ras gehad hebben op wedstrijd,maar vraag mij niet welke. :doh:

Eigenlijk zouden we eens moeten kunnen zien wat zo'n hond uit zichzelf doet als hij bij de schapen gezet wordt en of hij (nog) kan gehandlerd worden... :denk:

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 26, 2011, 13:41:31 »
Afgelopen weekeinde op de Teutentrial waren het kempische heideschapen, denk dat die wel (mits goed ingetraind met een betrouwbare hond) zeker geschikt kunnen zijn voor een beginnende hond.
We hebben zelf o.a. LŘneburger Heidschnucken, ook een heideschaap, maar dan uit duitsland, goeie trainingsschapen, lopen wel, zijn vluchtig genoeg. Zonder heel hektisch te worden.

Vleesschapen gelijk een texelaar beter niet nee, we hebben zelf ook een engels vleesras, dat gaat met een beginnende hond zeker niet.

Waar ook veel mensen mee beginnen zijn kleinere schaapjes als skudden of oussantjes.
Of drentse heideschapen, maar ik vind die zelf al snel "moe getraind"die gaan dan op je voeten plakken, voor een beginner van voordeel, als je een klein beetje verder bent dan heb je daar nie zo veel meer aan.

Als ik jullie was zou ik niet zo zeer naar ras kijken, maar eerder ernaar of de schapen goed genoeg ingetraind zijn (zonder dat ze overtraind zijn) voor een jonge hond. Kon anders nog wel eens een echte miskoop worden en dat je dan alsnog achteraf voor een ander ras moet gaan.
Hangt ook wel veel van jullie grondsoort en grootte van het perceel af  :wink:

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2011, 14:27:21 »
Dat laatste, dat weet ik  :wink:. De grond is hier behoorlijk rijk, dus het zijn best geen al te sobere schapen. Ze zullen de weide trouwens delen met de ezels (die laten zich niet drijven - eerder itt: ze drijven de honden  :mrgreen:) en het is de bedoeling dat de schapen hier mee instaan voor het onderhoud van de weide (ezels zijn selectieve en hele sobere eters, voor een ezel is een schaap mee op de weide ideaal, zodat ze zich niet overeten en de te rijke grassen afgegraasd worden door de schapen - minder kans op koliek en hoefbevangenheid  :wink:. Vandaar dat we schapen willen...)

Het schapendrijven is een bijkomend iets, wat me gewoon erg boeit (maar ik ben geen bc mens, dus alleen al om schapen te drijven zou ik geen border collie in huis nemen. Ik zie zo al bc's genoeg bij m'n klanten, eerlijk gezegd...). En aangezien Afghanen het in hun thuisland doen, ben ik bijzonder benieuwd naar hun werkbaarheid op dit vlak  :yes:

Eigenlijk zouden we eens moeten kunnen zien wat zo'n hond uit zichzelf doet als hij bij de schapen gezet wordt en of hij (nog) kan gehandlerd worden... :denk:

Uschi was (is - ze leeft natuurlijk nog, alleen woont ze niet meer bij ons  :wink:) een natuurtalent volgens mij. Ongelooflijk om haar bezig te zien! Moet wel zeggen: ze was een rechtstreeks import uit Pakistan (en een hond die haar eigenaars enorm onderschat hadden...), dus echt nog heel oorspronkelijk. Kans is groot dat ze tussen de schapen en geiten geboren is, daar!

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2011, 14:59:56 »
Of drentse heideschapen, maar ik vind die zelf al snel "moe getraind"die gaan dan op je voeten plakken, voor een beginner van voordeel, als je een klein beetje verder bent dan heb je daar nie zo veel meer aan.

Breek me de bek niet open. :wink:
Momenteel hebben we maar 4 zulke om mee te trainen bij onze fokker.We zijn dringend aan vervanging toe,ze weten het ook,alleen geraken ze er niet uit welke ze gaan kopen.Vermoedelijk gaan het dus oussantjes worden.

Marein:
          Wij hebben een terrein van 2ha,langs 3 kanten afgezet op 2m hoog en 1 kant prikkeldraad,maar we mogen daar enkel schapen op drijven na 17.00u en in't week-end.
           (eigendom van Delvano en ligt hier achter ons huis en we moeten dan eerst de schapen kunnen ophalen met de remorque)
          Als je ooit het zot in je kop krijgt en je wilt je hond(en) eens testen bij de schapen,kunnen we wel eens iets regelen. :wink:

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #19 Gepost op: oktober 05, 2011, 15:41:21 »
Ondertussen heb ik nog ergens anders m'n licht opgestoken, en ik zou kunnen leren schapendrijven (of toch: ik en m'n hond) in Hulst (NL). Daar wordt vooral met niet-borders gewerkt en in principe zijn alle rassen welkom, mits aanleg... Ben benieuwd!!

En qua schapenras ben ik ook weer wat wijzer geworden  :mrgreen:. Geen lowland en geen highland schapen, geen melkschapen want die hebben te weinig kuddegevoel, geen vleesschapen (wegens niet willen lopen), geen te oude schapen.
Van de Belgische rassen zouden de Ardense voskop en het Houtland schaap het meest geschikt zijn, op voorwaarde dat ze op jonge leeftijd al gewend werden aan de aanwezigheid van een hond. Houtland schaap spreekt me wel aan, eigenlijk...

@Els: Ouessantjes zouden niet zooo heel erg geschikt zijn, te schichtig. Tenzij ze echt al van jongs af aan gewend zijn aan het drijven met honden. Een zelfstandiger, robuuster ras zou beter zijn...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal