collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Poll

kan ik schapendrijven combineren?

ja
12 (75%)
nee
4 (25%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: schapendrijven combineren met een andere sport  (gelezen 6041 keer)

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: schapendrijven combineren met een andere sport
« Reactie #20 Gepost op: september 27, 2011, 19:45:38 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik vind bv ipo en gehoorzaamheid wel te combineren,

ik net totaal niet. Omschakelen van het ene naar het andere, dat wel.
maar terzelfdertijd...ne e, dan vind ik het geen mooie punten. Ja zoals Cherish zegt, overal wat aanmodderen kan prima.

Maar mijn ambities liggen meer zoals die van cherish.

Iemand die 80 draait in gehoorzaamheid en 80 in IPO, vind ik dus totaal niet bewonderenswaardig.

Offline uberpoop

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • uberpoop
« Reactie #21 Gepost op: september 27, 2011, 20:36:00 »
Een basis gehoorzaamheid is altijd meegenomen in het dagelijkse leven van een hond. :wink:
Maar verwacht dus niet dat je hond bij de schapen blindelings je bevelen zal opvolgen,zo werkt dat dus niet.Meestal weet de hond beter hoe hij met de schapen moet werken,dan de handler en daar komt het er juist op aan van je hond te sturen tijdens het werk.Soms moet je de hond zijn ding laten doen,soms moet je bijsturen...
Schapendrijven is een samenspel van hond en handler en de kunst is van de schapen te leren lezen n je hond te kunnen sturen op de juiste plaats.

10 maand is de ideale leeftijd om bij de schapen te beginnen en als je de kans hebt om dat in je buurt te kunnen aanleren,is dat heel handig.(wijzelf trainen op 1.15u rijden van ons deur)
Veel borders vinden de GH maar saai,agilty doen ze over het algemeen wl graag,maar schapendrijven is voor de merendeel het hoogste goed.Enmaal dat je hond dat gewoon is,kun je hem geen groter plezier doen dan te trainen bij de schapen of op wedstrijd gaan.
Schapendrijven is een verslaving,zowel voor de hond als voor de baas. :lol:

er is een club van schapendrijvers die op ongeveer 15 minuten rijden ligt. Die trainen denk ik 2 keer in de week. zelf heb ik wel geen schapen. ik vind wel dat ze het precies leuker vind om op afstand te werken (zoals bij agility en schapendrijven). als een oefening bij gehoorzaamheid te lang duurt dan merk ik wel dat ze haar verveeld.

Offline jullemie

• warme hondenvriend
  • *
  • 29 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: september 28, 2011, 08:30:34 »
normaal gezien hebben ze op 10 maanden nog niet zo'n doorgedreven gehoorzaamheidstrai ning gehad he (allez, dat hoop ik toch), dus daar schapendrijven bij doen kan toch best.
als je al jaren op hoogste niveau gh doet zal het moeilijk zijn om over te schakelen, maar zo'n jonge hond is toch nog niet zo geroutineerd dat hij niet op een nieuwe manier kan leren werken. of zou toch nog niet zo geroutineerd mogen zijn in elk geval.
misschien kan je beter schapendrijven met agility/frisbee combineren dan met gh, dat wel, maar een basis gehoorzaamheid heb je ook bij de schapen nodig.

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #23 Gepost op: september 28, 2011, 08:36:56 »
Ik ken een border die ook schapendrijven doet en dit combineerd met flyball en canicross. Ik moet wel zeggen dat de hond wordt getraind door verschillende mensen. Hij draait mee aan de top in het schapendrijven en ook in de flyball.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #24 Gepost op: september 28, 2011, 08:50:08 »
Ik ken een border die ook schapendrijven doet en dit combineerd met flyball en canicross. Ik moet wel zeggen dat de hond wordt getraind door verschillende mensen. Hij draait mee aan de top in het schapendrijven en ook in de flyball.

Flyball en canicross erbij (laten) nemen,dat is nu iets dat zou kunnen lukken naast het schapendrijven,maar dan moet er wel iemand anders die hond daarvoor trainen.En dan moet je nog een hond hebben die wil werken voor iemand anders.Onze Cliff wilt dat dus totaal niet,hij gaat zelfs nog niet mee met mij als mijn man ook niet mee gaat. :roll:

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wie zijn hond dat dat is en welke hond. :denk:

Wakkere honden slapend maken.

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #25 Gepost op: september 28, 2011, 08:52:47 »
Flyball en canicross erbij (laten) nemen,dat is nu iets dat zou kunnen lukken naast het schapendrijven,maar dan moet er wel iemand anders die hond daarvoor trainen.En dan moet je nog een hond hebben die wil werken voor iemand anders.Onze Cliff wilt dat dus totaal niet,hij gaat zelfs nog niet mee met mij als mijn man ook niet mee gaat. :roll:

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wie zijn hond dat dat is en welke hond. :denk:

Hurricaine van Luna Tale. Peter doet er flyball mee en de fokker doet er schapendrijven en canicross mee

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: september 28, 2011, 09:05:12 »
Dit seizoen zijn we ze nog niet echt ergens tegen gekomen,daarmee dat ik niet direct in die richting dacht. :wink:
Maar 't is juist,Luna Tale draait normaal goed mee bij de schapen,maar aangezien ze dikwijls meerdere honden mee hebben en ze er allemaal hetzelfde uitzien,heb ik niet echt zicht wie er nu juist allemaal loopt.En als Round Robin daar ook is,geraak je er helemaal geen wijs meer uit.  :doh:

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #27 Gepost op: september 28, 2011, 09:07:17 »
Dit seizoen zijn we ze nog niet echt ergens tegen gekomen,daarmee dat ik niet direct in die richting dacht. :wink:
Maar 't is juist,Luna Tale draait normaal goed mee bij de schapen,maar aangezien ze dikwijls meerdere honden mee hebben en ze er allemaal hetzelfde uitzien,heb ik niet echt zicht wie er nu juist allemaal loopt.En als Round Robin daar ook is,geraak je er helemaal geen wijs meer uit.  :doh:

ja dat is waar die gelijken allemaal heel hard op elkaar

Offline insen

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 231 HV-Punten
    • Highstakes
« Reactie #28 Gepost op: september 28, 2011, 13:39:37 »
Hurricaine van Luna Tale. Peter doet er flyball mee en de fokker doet er schapendrijven en canicross mee

Met alle respect, maar waar doet die hond mee aan de top in het schapendrijven ??
Die heeft enkel aan een paar beginnerstrials meegedaan dacht ik.
Flyball wel, maar dat is iets heel anders h  :wink

Offline insen

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 231 HV-Punten
    • Highstakes
« Reactie #29 Gepost op: september 28, 2011, 13:49:52 »
Het is te combineren maar het is, zoals al geschreven, afhankelijk van wat je ambities zijn.

Wij doen dus allebei, in de eerste plaats agility, zo'n 40 wedstrijden per jaar, op Ouba na, in de hoogste klasse.
Schapendrijven meer recreatief, een paar trials klasse 1 omdat de honden de aanleg hebben en wij het ook fijn vinden om te doen/zien.

Maar wij beseffen heel goed, dat wij door gebrek aan training (tijd, we werken ook voltijds) dat we in het schapendrijven nooit 'verder' zullen geraken.
Wij doen dus beiden 'half', moesten we meer agility trainen, zouden we daar niet af en toe een toevalstreffer aan de top hebben maar zouden we constant aan de top lopen.
Moesten we meer naar de schapen gaan, zouden we daar verder in kunnen geraken. Aan het kunnen van de honden ligt het in beiden sporten niet ...

Het begint zich steeds meer te wreken, want Kurt zou in principe in het schapendrijven ook verder willen geraken, dus denkt al af en toe aan een agility-retraite jaar  :wink: Maar dan zou ik ook een hondje moeten hebben waarmee ik kan drijven  :silenced:

Moesten de honden in 1 van de 2 dingen meer uitblinken, zou de keuze gemakkelijker zijn maar nu blijven we maar wat aanmodderen en dat weten we.

Dus ... het is te combineren, als je niet in beide sporten grote ambities hebt en als je veel tijd erin wil en kan steken.

Onze vorige week vb, maandag schapen, dinsdag agility, woensdag schapen, donderdag agility, vrijdag enkel wandelen, zaterdag agilitywedstrijd, zondag trial.
Hoezo gek  :zot: :mrgreen:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: september 28, 2011, 14:23:46 »
@Insen:Is Kurt ook gebeten door de microbe ?  :mrgreen:
             Ik heb altijd gezegd dat ik niet ging rondstjolen op die trials en zie,ik loop er ook.
             Hier beginnen we te denken op een caravanneke en een nieuwe hond staat al langer gepland.
             Zot zijn doet inderdaad geen zeer,maar jullie zijn nog net iets zotter. :fuu:

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: september 28, 2011, 19:31:23 »
Misschien moet je die vraag maar eens stellen aan mensen die daadwerkelijk open klasse wedstrijden (klasse 3, het hoogste level wat kan) lopen met hun honden (zoals bijv. Gustie hier op het forum) 
Vraag hem maar eens hoeveel uren training er per week in gaat zitten  :fuu:
Dan wordt het kwa planning van je tijd alleen al erg moeilijk. Mede o.a. ook vanwege de verzorging van je schapen.

Ja ik ben hier.Waarom niet combineren(tenzij je niet echt ergens wil geraken en je al content bent als je hond eens wa achter schapen huppelt zonder wa deftig te bereiken,wat ook voor velen al voldoende is en das hun goed recht).Ten eerste om op hoog niveau te geraken worden die honden al van kleins af aan klaargestoomd in functie van de schapen zonder een schaap te zien.Meestal betekent dit zo weinig mogelijk in hun kopke en als er iets inkomt is het in functie van hun latere carriere.(stom voorbeeld,ik leer ze zelfs niet aan een lijn lopen,wat niet wil zeggen dat ze hun goesting mogen doen).Ze kennen niks anders en als je ze dan eens loslaat bij de schapen op jonge leeftijd gaat er een wereld voor hun open.Ten tweede is schapendrijven zowat een levensstijl als je hier niveau wil halen.Ook voor de honden en de manier waarop handler en hond met elkaar omgaan.Spel komt er niet bij kijken,enkel volledige onderdanigheid van hond naar baas(wat ook wel nodig is om op bvb 400 meter perfect te luisteren).Vele tophandlers zouden beschaamd zijn om nog maar een balletje naar hun hond te smijten.Klinkt dit wreed?Tja,is nu eenmaal zo.Verder kruipt er om topniveau te halen gewoon heel veel tijd in,ook wel wa geld.Velen verliezen er hun relatie enz... door gewoon er zo gedreven met bezig te zijn.Het kost je gewoon vele uren training per week om op topniveau te geraken.En dan moet je hond nog zeer goed zijn,moet jijzelf nog over serieus wat talent beschikken(dikwijls het grootste probleem!),enz....
Het is dus een lange weg,door een kennis(Sassy weet wel wie) ook wel beschreven als hellway to heaven.En voor je die heaven bereikt is er al veel bloed,zweet en tranen gevloeid.
Dus wees gerust,je zal dit als je het deftig wil niet combineren met iets anders.Als je het wa recreatief wil doen kan dit eventueel wel maar verwacht dan geen mirakels!

Offline Ravasz

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: september 29, 2011, 13:31:21 »
ja dat is waar die gelijken allemaal heel hard op elkaar

en de zwart-witte borders niet, dat valt mee  :mrgreen:

Persoonlijk denk ik dat of je iets kan bereiken voor het grootste deel afhangt van de geleider en de hond in kwestie.
Je kan volgens mij perfect 1 wedstrijdsport kiezen en eentje recreatief.

Als je je hond daarmee een plezier doet, al is het maar voor wat afwisseling, waarom niet?

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: september 29, 2011, 23:29:26 »
en de zwart-witte borders niet, dat valt mee  :mrgreen:

Waarschijnlijk heb je wel gelijk. :mrgreen:
't Probleem is dat die samen  meestal zo'n hond of 6-8 meehebben en dat zijn allemaal tri-color borders met ong. dezelfde bouw en patroon van kleur.Zo weet je eigenlijk nooit welke hond ze juist bij zich hebben.(Die honden van die kennel(s) haal je gewoon overal uit omdat ze gelijkvormig zijn  :wink:)
De andere handlers hebben meer een 'allegaartje' mee,zodanig dat je redelijk rap weet welke hond ze juist bij zich lopen hebben. :lol:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #34 Gepost op: oktober 18, 2011, 10:26:05 »
Ik combineer schapendrijven en agility. Gaat goed maar we hebben helemaal geen ambities ofzo. Zohra doet beide graag en ik ook :mrgreen:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal