collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Poll

kan ik schapendrijven combineren?

ja
12 (75%)
nee
4 (25%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: schapendrijven combineren met een andere sport  (gelezen 6058 keer)

Offline uberpoop

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • uberpoop
schapendrijven combineren met een andere sport
« Gepost op: september 25, 2011, 16:09:18 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ik heb een border collie waar ik momenteel gehoorzaamheid mee doe, maar ik merk dat ze heel graag drijft, zo dreef ze in het begin auto's en alles wat bewoog. Maar mij hebben ze al gezegt dat je schapendrijven moeilijk met een andere sport kunt combineren omdat ze anders alles gaan drijven. Maar ik ken ook border collies die schapdrijven wel combineren.
dus mijn vraag is eigenlijk of ik die wel of niet kan combineren?

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
Re: schapendrijven combineren met een andere sport
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2011, 16:11:17 »
Ik ken meerdere borders en ook een bearded die het combineren met agility, zonder grote problemen.
Sommige borders (maar niet allemaal) liepen in het begin wel rond de sprongen of rond de weave paaltjes, maar dat was er heel snel uitgetraind.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2011, 16:22:51 »
Hier wordt het schapendrijven niet gecombineerd met een andere sport,gewoon omdat de hond bijna elke dag bij de schapen traint en zowiezo heb je dan geen tijd meer om daar nog iets anders naast te gaan trainen.Zeker als je doel trials lopen is,zoals hier het geval is.

Er zijn mensen die naast agility of frisbee ook schapendrijven doen op een recreatieve manier (1 iemand pikt af en toe een trial mee).
Gehoorzaamheid en schapendrijven is nu de minst beste combinatie om te doen,de gehoorzaamheid zorgt er voor dat je hond niet ver van je mag gaan,in't schapendrijven moet je ze juist ver van je weg gaan.In de GH moeten ze ook de commando's van hun baas afwachten voor ze iets mogen ondernemen,in't schapendrijven moeten ze vooral zelfstandig werken en worden ze bijgestuurd door de commando's.Een totaal andere manier van werken dus.Soms maakt dat de hond 'onzeker' waardoor hij steeds bevestiging bij zijn baas zoekt i.p.v. zelfstandig te werken.
Het hangt er ook van af ,hoe oud dat de hond is natuurlijk en hoe doorgedreven de GH is. :wink:

En wat het drijven betreft in andere situaties,daar moet je je geen zorgen in maken,hier wordt er enkel gedreven op commando.We zouden er wel mee zijn dat ze omdat ze schapen drijven plots alles zouden beginnen drijven dat ze zien. :fuu:

Wakkere honden slapend maken.

Offline cherish

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2266 HV-Punten
  • Angels in the outfield
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2011, 16:46:01 »
Waarom combineren?
Ofwel ga je voluit in de ene of in de andere sport, zeker als je hond 'ambitie' heeft in iets.

Offline uberpoop

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • uberpoop
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2011, 19:08:59 »
Waarom combineren?
Ofwel ga je voluit in de ene of in de andere sport, zeker als je hond 'ambitie' heeft in iets.

ik twijfel vooral of ik gehoorzaamheid wil blijven doen ookal doet ze dit wel goed. ze is nu nog (maar) 10 maand, een basis mag ze wel hebben vind ik zelf. Maar als ik blijf gehoorzaamheid doen zal zo nooit de hoogste wedstrijden kunnen meedoen omdat ze geen stamboom heeft (ik heb geen idee of dit bij drijven ook zo is en bij agility zal dit waarscheinlijk ook wel zo zijn). Ik ben een tijd terug is naar drijvers gaan kijken en ze mocht daar is meedoen en ze zat toch direct achter de schapen, ik heb ook al agility gaan proberen, gewoon is kijken of ze daar intresse in had en ik vind dat ze dat leuker lijkt te vinden, het probleem is echter dat er niet veel keus is in mijn buurt voor een agility school.

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2011, 20:22:00 »
Els heeft het al goed omschreven, heb ik weinig aan toe te voegen...
Hangt ook van je ambities af, ik denk als je bijv. tot klasse 1 of 2 trials wil lopen dat dat meestal nog wel lukt, zijn je ambities om ooit hoger dan dat te geraken dan denk ik dat je dat niet moet willen.
Ik heb daarom nee gestemd.
Nog los van het tijdgebrek als je in verschillende disciplines goed wil worden  :wink:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2011, 23:15:44 »
Een basis gehoorzaamheid is altijd meegenomen in het dagelijkse leven van een hond. :wink:
Maar verwacht dus niet dat je hond bij de schapen blindelings je bevelen zal opvolgen,zo werkt dat dus niet.Meestal weet de hond beter hoe hij met de schapen moet werken,dan de handler en daar komt het er juist op aan van je hond te sturen tijdens het werk.Soms moet je de hond zijn ding laten doen,soms moet je bijsturen...
Schapendrijven is een samenspel van hond en handler en de kunst is van de schapen te leren lezen én je hond te kunnen sturen op de juiste plaats.

10 maand is de ideale leeftijd om bij de schapen te beginnen en als je de kans hebt om dat in je buurt te kunnen aanleren,is dat heel handig.(wijzelf trainen op 1.15u rijden van ons deur)
Veel borders vinden de GH maar saai,agilty doen ze over het algemeen wél graag,maar schapendrijven is voor de merendeel het hoogste goed.Eénmaal dat je hond dat gewoon is,kun je hem geen groter plezier doen dan te trainen bij de schapen of op wedstrijd gaan.
Schapendrijven is een verslaving,zowel voor de hond als voor de baas. :lol:

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
    • Some kind of Magic's Elixir
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2011, 10:13:07 »
Waarom combineren?

sorry helemaal niet mee eens

je kan gerust meerdere sporten combineren. Je hond kan ambities hebben in verschillende sporten
Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Offline cherish

• *
  • 2266 HV-Punten
  • Angels in the outfield
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2011, 10:22:09 »
sorry helemaal niet mee eens

je kan gerust meerdere sporten combineren. Je hond kan ambities hebben in verschillende sporten

Ik ben iemand die liever geen 2 halve werken doet en enkel in één sport voor de top zou gaan, voor de rest noem ik het aanmodderen.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2011, 11:09:55 »
Ik ben iemand die liever geen 2 halve werken doet en enkel in één sport voor de top zou gaan, voor de rest noem ik het aanmodderen.

Hier is het ook zo. :wink:
Zelfs als je gewoon wilt meedraaien in Klasse1 bij het schapendrijven,heb je gewoonweg geen tijd om er nog iets 'naast' te doen.
Diegenen die echt voor het drijven gaan,doen niks anders.
Diegenen die agilty doen en schapendrijven,ja buiten Insen heb ik nog niemand zien meedoen aan wedstrijd,maar ook zij nemen de agility voor.
Gehoorzaamheid en schapendrijven dat doet er gewoonweg niemand,buiten diegenen die hun hond eens voor zijn plezier bij de schapen laat rondlopen.
En ja,dan ken ik nog iemand die obedience combineert met schapendrijven,maar dat is om het werkbrevet te kunnen halen en Dona,als je meeleest,je weet het zelf ook,de hond is goed genoeg,maar de handler moet 'haar' obedience' nog leren achterwege laten. :wink:

Offline Hiza

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2011, 11:17:28 »
Ik vind bv ipo en gehoorzaamheid wel te combineren,
schapendrijven/agility en gehoorzaamheid dan weer niet.

Schapendrijven/agility zijn sporten waarbij de hond weg van de baas werkt en ik merk toch vaak bij leden dat dit problemen geeft.
Tzal wel van de ev ambitie's afhangen natuurlijk ook.

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2011, 11:20:42 »

To the point  :thumbs:

De mensen die vinden dat het wel kan zijn dan ook meestal de mensen die of geen wedstrijden lopen, niet wedstrijdgericht trainen (en meestal zelf geen schapen hebben) of geen ambities hebben ooit hoger dan klasse 1 te komen in het schapendrijven  :wink:

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2011, 11:20:55 »
Ik vind bv ipo en gehoorzaamheid wel te combineren,
schapendrijven/agility en gehoorzaamheid dan weer niet.

ik combineer agility en GH.
Oke, beiden nog niet op hoog niveau, debutanten bij GH en zeker klaar voor TAP bij agility.
Maar ben zeker dat mn hond die beide op hoger niveau zou kunnen.

Schapendrijven is nog anders denk ik.
Ja, valt wel te combineren denk ik, maar niet beiden op hoog niveau.
Handsome heeft nu nog niet bij de schapen gezeten, maar denk wel dat hij het moeilijker zal hebben om ver weg van mij te gaan dan een hond die nog geen GH gedaan heeft...

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2011, 11:35:37 »
To the point  :thumbs:

De mensen die vinden dat het wel kan zijn dan ook meestal de mensen die of geen wedstrijden lopen, niet wedstrijdgericht trainen (en meestal zelf geen schapen hebben) of   geen ambities hebben ooit hoger dan klasse 1 te komen in het schapendrijven :wink:

En dan heb je nog een goede border nodig,met zo ene als Cliff uit showlijnen moet je zelfs niet proberen te combineren.Dan mag je al content zijn als je ooit in klasse 2 kunt meedraaien en dan heb je al je tijd in schapendrijven gestopt. :fuu:

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2011, 12:23:00 »
En dan heb je nog een goede border nodig,met zo ene als Cliff uit showlijnen moet je zelfs niet proberen te combineren.Dan mag je al content zijn als je ooit in klasse 2 kunt meedraaien en dan heb je al je tijd in schapendrijven gestopt. :fuu:

Els: ik heb Cliff nu live kunnen zien lopen in Rijkevorsel, ik begrijp wel wat je bedoelt  :wink:

Ik heb zeker ook nog veel verbeterpunten en genoeg waar ik aan moet werken met mijn Mika, maar ik ga in elk geval al niet tegen de fysieke beperkingen aanlopen die jullie op een bepaald punt wel gaan hebben.
De problemen die wij hebben zijn vast met genoeg goede training nog wel op te lossen  :fuu:

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 26, 2011, 12:54:35 »
euhm sorry hoor mensen maar borders zijn niet het enige ras die kunnen drijven

ik kan tal van voorbeelden geven bij aussies die hoog meedraaien in het schapendrijven, agility en gehoorzaamheid en show

Offline cherish

• *
  • 2266 HV-Punten
  • Angels in the outfield
« Reactie #16 Gepost op: september 26, 2011, 12:57:01 »
euhm sorry hoor mensen maar borders zijn niet het enige ras die kunnen drijven

ik kan tal van voorbeelden geven bij aussies die hoog meedraaien in het schapendrijven, agility en gehoorzaamheid en show

Maakt toch niet uit, hier gaat het over een border.

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2011, 13:50:23 »
Maakt toch niet uit, hier gaat het over een border.

ok maar jullie beweren dat een border dan die hoog wil scoren in schapendrijven niets anders kan doen?

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2011, 14:17:11 »
ok maar jullie beweren dat een border dan die hoog wil scoren in schapendrijven niets anders kan doen?

Misschien moet je die vraag maar eens stellen aan mensen die daadwerkelijk open klasse wedstrijden (klasse 3, het hoogste level wat kan) lopen met hun honden (zoals bijv. Gustie hier op het forum) 
Vraag hem maar eens hoeveel uren training er per week in gaat zitten  :fuu:
Dan wordt het kwa planning van je tijd alleen al erg moeilijk. Mede o.a. ook vanwege de verzorging van je schapen.

Ik persoonlijk ben wel die mening ja, (en dan ben ik pas wedstrijden klasse 1 gestart) er zal wel eens een heel enkele uitzondering zijn, maar een hond met dezelfde handler in bijv. GH en open klasse schapendrijven zie ik nog niet zo gauw gebeuren nee (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

Ben trouwens eigenlijk wel benieuwd naar de wedstrijdagenda schapendrijven voor aussie's.
Waar kan ik daar evt. meer info over vinden. Weet iemand dat?
Ik weet voor de Kelpies bijv. dat die in Duitsland gewoon de border collie wedstrijden starten, aussie's zijn daar niet toegelaten(wedstrijden georganiseerd via de ABCDeV)
Moeten toch ook wel officiele wedstrijden voor zijn (buiten dat wat de JJ ranch in NL organiseerd) lijkt me... :weetniet:

Hier in Belgie heb ik nog niet geweten van een aussie die op wedstrijd gestart is via de werkgroep of de FSB.

Offline Poppemieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 27, 2011, 13:20:39 »

:whoea:  :whoea:  :whoea:  :whoea:

Awel, 'k geef u gelijk!!!  :thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal