collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Schapendrijven  (gelezen 6546 keer)

Offline Sedde

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 135 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Schapendrijven
« Gepost op: december 02, 2010, 15:07:58 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb nooit echt interesse gehad in schapendrijven. Sporten genoeg al en op zich sprak het me ook niet aan.
Sem heeft altijd geleerd om schapen met rust te laten. Aan het Schulensmeer lopen de schapen gewoon los en soms beland je er toch wel eens te dicht bij.

Tot ik een aanbod kreeg, dat ik niet kon afslaan. Een clubgenootje met aussies die zelf schapen heeft en drijft met haar honden, stelde voor om eens een keer langs te komen. Dat was vorige zondag.

En daar stonden we dan. Ik, als baasje dat geen jota van schapendrijven kent ("Wat is eigenlijk precies de bedoeling"). En Sempie die wsl niet goed snapte waarom hij nu ineens wel naar schaapjes toe mocht.
Ik vond het enorm interessant! Om te kijken hoe het instinct er toch echt wel in zit. Maar wel moeilijk, omdat ik helemaal niet wist wanneer ik nu moest belonen en wanneer niet. Ik had verwacht dat Sem de schapen zou bijten als ik hem "vrij" zou laten. Sem heeft niet altijd veel zelfbeheersing. Maar hij was nu echt enorm beheersd, ik ben er zelf nog steeds door verbaasd  :lol:.

Wat wordt er meestal gedaan tijdens de eerste lessen drijven? Wat wordt er verwacht van de honden?

Offline Lynn85

• hondenvriend pro
  • *
  • 32 HV-Punten
    • 2 sets of ears
Re: Schapendrijven
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2010, 15:39:57 »
Ik ben zaterdag voor de tweede keer gegaan.
Maar de eerste keer mocht Hester gewoon wat achter die schapen gaan lopen. En dat deed ze toen heel netjes, als er weg liepen ging ze die terug bij de groep zetten, ze bracht ze met een beetje geluk naar mij... Dat was gewoon om te kijken of ze wel drift genoeg had, en ik denk ook wel omdat hij het nog niet (veel) met een corgi had gezien. Maar drift was er genoeg... Beetje te veel misschien.

Zaterdag moesten we dan echt samen iets doen, maar  :doh:  dat viel niet mee. Ik moest het bekijken als een klok, de schapen stonden in het midden, op de streep tussen 3u en 9u, Hester staat op 12 uur en ik sta op 6u. En zo moest ik dat proberen te houden. Maar goh, ik was altijd omsingelt door die beesten  :muur:
Hester zet nog te veel druk op de schapen, is te ongeduldig, waardoor de schapen te snel gaan. Ze moet nu gaan leren dat ze rustig achter die schapen aan moet gaan lopen, en dat ze ook op die wei (en niet alleen bij gehoorzaamheid) moet gaan liggen als ik het zeg.
De honden moeten heel beheerst en gecontroleerd kunnen werken...

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2010, 15:47:23 »
Leuk! Ben je bij Paula geweest?
Wij kwamen daar tot de conclusie dat teckels niet drijven :cheese:

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2010, 15:49:15 »
Leuk! Ben je bij Paula geweest?
Wij kwamen daar tot de conclusie dat teckels niet drijven :cheese:

Lol  :mrgreen:.
Ik had Hidde ook mee en Paula vroeg: "Wil je met haar ook eens proberen?" "Goh euh euh, ik denk niet dat dat iets voor een retriever is  :mrgreen:".

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: december 02, 2010, 15:50:32 »
Hier één van de filmpjes. Toen stond hij net bij de schapen. Hij vond hun eten dat over de grond verspreid lag met momenten wel nog interessanter  :mrgreen:.

Online borderlollie

• hondenvriend pro
  • *
  • 922 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2010, 15:56:56 »
leuk joh!!! :mrgreen:

toch wel fijn om te zien dat het er toch in zit eh  :yes:

voor de rest... ik ken niets van schapendrijven :oops:

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2010, 15:59:10 »
Sjiek jong! Hij heeft dat ene schaap er meteen weer bij geduwd! Echt leuk om te zien!

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2010, 16:01:30 »
Er is iemand in Nederland die 2x per maand gratis les geeft aan Kelpies, ongeacht hun leeftijd en ervaring met schapen. Dus misschien wel eens interessant om daar eens naartoe te rijden en hem eens te laten vertellen en voordoen hoe je Sem het beste kan opleren met schapen. Dan heb je toch al een idee hoe  Kelpies normaal werken en waarop je moet letten als je dan zelf op je eentje gaat trainen.
Zal je seffens even een pb sturen met de gegevens. :wink:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2010, 17:24:13 »
Knap gedaan van hem!
 :thumbs:

Offline Ravasz

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2010, 17:40:58 »
heb met mijn 2 jachthonden eens een lesje schapendrijven gevolgt.
wat we deden was de hond aan een lang koord. De eigenaar van de schapen (en de kenner) was de herder, en ik speelde mee hond op 12u.
Zolang ik met Ziggy meeliep deed ze t wel vrij goed voor een eerste keer en jachthond zijnde. Ze had niet zoveel impact op de schapen als een border ofzo en moest dus veel dichter achter hen lopen.
Wanneer ik tov haar op 12u stond twijfelde ze teveel..

Ravasz was nog wat anders. ZIjn drijfjachtinstict kwam toch een beetje boven. dwz, hij kan ze wel wat sturen, maar dat samenwerken met de herder was niet zo zijn ding. Op een bepaald moment liep hij stil achter ze aan, naderde vrij dicht, nam een grote hap lucht en liet een luide WOEF horen. De schaapjes schrokken zich een ongeluk en zette t op een lopen. :rolf:
Volgens mij vond hij me de meest waardeloze jager dat hij ooit zag. Schapen zo dichtbij en k liet ze gewoon doorlopen  :mrgreen:

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2010, 19:37:05 »
Er is iemand in Nederland die 2x per maand gratis les geeft aan Kelpies, ongeacht hun leeftijd en ervaring met schapen. Dus misschien wel eens interessant om daar eens naartoe te rijden en hem eens te laten vertellen en voordoen hoe je Sem het beste kan opleren met schapen. Dan heb je toch al een idee hoe  Kelpies normaal werken en waarop je moet letten als je dan zelf op je eentje gaat trainen.
Zal je seffens even een pb sturen met de gegevens. :wink:

Kelpiebrink?

Zeg Tine, goed zeg.  :thumbs: Veel beter dan Nelson in ieder geval. Al moet ik zeggen, dat deze schapen wel een pak beter meedoen.  :denk:
Ik begin serieus te denken dat het in Weelde gewoon te groot was.  Nelson moest er in het begin achteraan, maar hij ging niet tot het einde van de wei, omdat te ver van me af was. Hier kan dat dus niet.  :weetniet:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2010, 22:44:42 »
Ik heb nooit echt interesse gehad in schapendrijven. Sporten genoeg al en op zich sprak het me ook niet aan.
Sem heeft altijd geleerd om schapen met rust te laten. Aan het Schulensmeer lopen de schapen gewoon los en soms beland je er toch wel eens te dicht bij.

Tot ik een aanbod kreeg, dat ik niet kon afslaan. Een clubgenootje met aussies die zelf schapen heeft en drijft met haar honden, stelde voor om eens een keer langs te komen. Dat was vorige zondag.

En daar stonden we dan. Ik, als baasje dat geen jota van schapendrijven kent ("Wat is eigenlijk precies de bedoeling"). En Sempie die wsl niet goed snapte waarom hij nu ineens wel naar schaapjes toe mocht.
Ik vond het enorm interessant! Om te kijken hoe het instinct er toch echt wel in zit. Maar wel moeilijk, omdat ik helemaal niet wist wanneer ik nu moest belonen en wanneer niet. Ik had verwacht dat Sem de schapen zou bijten als ik hem "vrij" zou laten. Sem heeft niet altijd veel zelfbeheersing. Maar hij was nu echt enorm beheersd, ik ben er zelf nog steeds door verbaasd  :lol:.

Wat wordt er meestal gedaan tijdens de eerste lessen drijven? Wat wordt er verwacht van de honden?

Meestal niet veel meer dan bij jou. :happywink: Gewoon kijken of ze interesse hebben.Over het algemeen zal een BC toch wat meer interesse tonen en blijven rondjes cirkelen .Die krijg je meestal niet meer 'gepakt' de eerste keren.Zelfs niet als ze al 6 jaar GH gedaan hebben. :lol:

Van de honden wordt er de eerste keren ook niks verwacht,ze mogen hun zin doen,maar ze moeten van de schapen blijven.Daarna wordt er vooral op de 12 uur-positie gewerkt,d.w.z. hond achter de schapen en jijzelf achteruit voor de schapen meelopen.Ook wordt de hond aangeleerd om te gaan liggen achter de schapen op commando en wordt de out-run aangeleerd op korte afstand,zowel links als rechts.
Eenmaal dat allemaal gekend is,kun je eigenlijk beginnen echt  trainen om later te kunnen meedoen aan een wedstrijd .

Ik vind het wel heel tof om ook eens een ander ras zijn 'eerste keer' te zien.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 23:47:56 door Fay-Heathcliff »

Wakkere honden slapend maken.

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: december 02, 2010, 23:39:14 »
Kelpiebrink?

Zeg Tine, goed zeg.  :thumbs: Veel beter dan Nelson in ieder geval. Al moet ik zeggen, dat deze schapen wel een pak beter meedoen.  :denk:
Ik begin serieus te denken dat het in Weelde gewoon te groot was.  Nelson moest er in het begin achteraan, maar hij ging niet tot het einde van de wei, omdat te ver van me af was. Hier kan dat dus niet.  :weetniet:
Waar in Weelde ging jij dat doen?

Offline insen

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 231 HV-Punten
    • Highstakes
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2010, 00:42:13 »
Ziet er heel goed uit voor een eerste keer hoor en vrijwel iedereen staat dan zo te koekeloeren, dat is normaal  :wink:
Je leert het wel, vooral ook door te kijken naar anderen.

Sem doet het op dezelfde manier als een Kelpie die waar wij gaan, komt trainen, van hem hadden we ook verwacht dat hij erin ging vliegen maar bleek ook vrij gecontroleerd net als Sem.

Doe maar eens de groeten aan Paula van Eva, we moeten ook eens langsgaan, heb het al lang gezegd maar het is er nog niet van gekomen  :roll:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2010, 02:35:14 »
Leuk om zien dat het er toch in zit!

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #15 Gepost op: december 03, 2010, 11:18:36 »
Kelpiebrink?

Nope, nog iemand anders. 2 herders die ook competitie spelen en als hobby eigenlijk andere Kelpies willen helpen opleren.

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: december 03, 2010, 11:23:31 »
Ziet er zeker goed uit voor een eerste keer  :wink:
En ja een kelpie werkt iets anders als een bc, wat werkstijl betreft dan, je kunt ze wel voor dezelfde werkzaamheden inzetten.
In duitsland is er op verschillende trials de mogelijkheid ook een kelpie te starten, en die doen het best goed!

Ja wat wordt er in het begin verwacht, eigenlijk niet meer als dat wat je nu ook gedaan hebt.
Beetje balanceren (wat sommige mensen ook 12-uren noemen) en proberen de hond om de schapen heen te krijgen, zodat je later al een begin hebt om te flanken van daaruit ga je dan weer verder met outruns enz....maar dat kun je niet even op 5 minuten uitleggen. Je eigen gevoel voor de schapen te krijgen gaat waarschijnlijk het moeilijkste zijn. Veel succes en plezier verder  :wave:

Offline Don Tibolo

• hondenvriend pro
  • *
  • 1208 HV-Punten
  • There's no love like animal-love
    • DogFun
« Reactie #17 Gepost op: december 03, 2010, 13:14:30 »
Ziet er mij leuk uit

:oops: zou dat ook iets zijn voor mijn podencootjes?

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: december 03, 2010, 14:01:51 »
Ziet er mij leuk uit

:oops: zou dat ook iets zijn voor mijn podencootjes?

Grapjas....denk je dat die ooit nog gaan stoppen ....een border is al zo snel  :rolf:

Offline Don Tibolo

• hondenvriend pro
  • *
  • 1208 HV-Punten
  • There's no love like animal-love
    • DogFun
« Reactie #19 Gepost op: december 03, 2010, 14:20:49 »
 :muur: nee, bij die van mij zijn ze het 'uit'- knopje er vergeten op te monteren..
Hoewel, Tibo is bij ons nog bij de schapen geweest. De moer met jong van een 8-tal maand moest daar niet echt van weten en volgens mij had hij er een beetje schrik van.. Maar om hem weer uit die weide weg te krijgen  :doh: heeft toch wel effe geduurd!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal