collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: hoe kies je een hondensport  (gelezen 4057 keer)

Offline SunStorm

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 37 HV-Punten
  • Geslacht: Man
hoe kies je een hondensport
« Gepost op: januari 20, 2012, 22:16:56 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoe hebben jullie je hondensport gekozen?

Ik heb een witte herder pup van 18 weken en we doen momenteel puppyklas. Nu was ik al een beetje aan het rond kijken voor een actievere hondensport voor als ze wat ouder is. Ik had mijn oog eigenlijk laten vallen op reddingshond. Leek me wel leuk en een uitdaging voor haar.

Nu waren we vanavond op de hondenschool de wacht oefening aan het doen, ze blijft mooi los wachten en als ik haar roep komt ze naar me toe gelopen en op het laatste draait ze weg richting de bokjes, springt hier heel mooi over. Sprintje door de ton en onder de band door(zoals we altijd doen). Ze vond het geweldig. Ondertussen sta ik daar als een onnozelaar haar maar te roepen en alles te doen om haar te doen komen  :muur:.

Dus vandaar mijn vraag, hoe hebben jullie iets gevonden wat je hond geweldig vond.

Offline cherish

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2266 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Angels in the outfield
Re: hoe kies je een hondensport
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2012, 22:20:09 »
Goh, er zijn mensen die een sport kiezen en dan een hond volgens hun eisen en er zijn mensen die een hond kiezen en dan kijken voor een gepaste sport.

Ik heb nu een sport gekozen en de volgende hond die ik kies zal in het kader van die sport zijn.

Offline Incah

• warme hondenvriend
  • *
  • 705 HV-Punten
    • Incah's blog
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2012, 22:26:33 »
Ik deed gehoorzaamheid, mijn hond vond er niks aan :muur:

Ik heb frisbee geprobeerd, mijn hond vond dat ik best zelf die frisbee kon gaan halen :roll:

Ik heb Treibbal gedaan, ok Baas, k zal eens tegen die bal duwen, krijg ik dan nu snoep??? :roll:

Ik heb reddingswerk geprobeerd, en mijn hond vind het super en daarmee krijg ik haar moe, dus daarmee doen we voort, al 2 jaar ondertussen :dance:

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2012, 22:28:54 »
Eerst en vooral nog niet los oefenen want je leert haar nu dat dit weglopen vééél leuker is!
En wat sporten betreft, goh kijk wat je hond leuk vind!
Ik wou ook SAR gaan doen maar kruipt teveel tijd in die ik nu niet heb!

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2012, 23:03:39 »
bij mij was het puur toeval. Bleek alleen een dochter van de toen wereldkampioen IPO gekocht te hebben (op zich niet speciaal, er lopen 100den dochters van hem rond  :lol: ) en de fokker van mijn hond had zelf een hondenschool dus ik bleef er.

er werd voortdurend gepraat over Ring en IPO, die 2 sporten werden er ook geoefend en we trainden samen (waren met een man of 6). Wist ik veel wat het ene was en wat het andere, ik modderde maar wat aan... Voortdurend werd dan de vraag gesteld 'en ga je verder in ring of in ipo?'

Op den duur was ik dat zo beu (wist nog steeds de verschillen niet :rofl:) en begon ik 'IPO  :hmpf:' te anwoorden.
7 jaar later ben ik een overtuigde IPO-aanhangster geworden en ben er redelijk fanatiek in geworden  :lol:

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2012, 23:04:09 »
Eerst begonnen met gehoorzaamheid. Ik vind die basis belangrijk in bijna elke sport. Seppe heeft dat eigenlijk altijd gedaan (tem P2), Nelson is na een dik jaar (in P1) wat gaan zoeken. Agility was niet echt mijn ding, dus doen we nu canicross en flyball en dat past echt bij hem.

Maar zonder gehoorzaamheid had ik niet de superhond gehad die ik nu heb, daar ben ik wel zeker van.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2012, 23:11:42 »
Bij sommige rassen ligt het voor de hand... Kies je voor dat ras, dan is je 'sport' al gekozen... Degene die hier rondlopen zijn een rasgroep op zich met een heel scala aan werkproeven, daar ben je toch een paar jaar mee bezig met elke hond voor je zowat alles eens mee gedaan hebt. In het begin 'leek ons dat allemaal wel leuk', intussen is het hier al teckelactiviteiten wat de klok slaat. Zowat elk weekend zijn we wel ergens te velde aan de gang in binnen- en buitenland.

Offline DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2012, 23:14:31 »
Voor Darren was duidelijk dat agility iets voor hem was, spijtig alleen dat ik er mssc fanatieker in ben dan hij :lol:

Ik had met Rasta eigenlijk nt veel plannen, buiten gehoorzaamheid een beetje en agility. Dan 'kreeg' Rasta HD en begon ze uit te vallen :roll: Geprobeerd agility te doen (gn strak plan). Uiteindelijk bij SAR uitgekomen omdat het een sport is waar ze solo kunnen werken, op dat moment belangrijk voor Rasta. Blijven verder doen en zij en ik blijven het leuk vinden, ook al liggen de kaarten al anders en doe ik er nu ook af en toe GH en agility mee. Met Rasta gaat mijn vriend ook af en toe lopen.
Ik kies de sport eigenlijk ifv de hond die k op dat ogenblik heb. Al zal er wssc in de toekomst wel een hond bijkomen voor dat specifieke doel/sport.

@Incah: is dat al 2 jaar? :lol:

Offline Incah

• warme hondenvriend
  • *
  • 705 HV-Punten
    • Incah's blog
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2012, 23:19:55 »

@Incah: is dat al 2 jaar? :lol:

Jaja, gestart als ze 6 maand was, dan wel effe een pauzeke gehad tussendoor en mijn wit spook is nu al 2,5... T gaat rap he

Offline Zenna

• hondenvriend pro
  • *
  • 1077 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2012, 23:20:43 »
Ik wilde gewoon een hond en had nooit gedacht er met aan hondensport te gaan doen.Gezien je met een BD niet veel keuzes hebt ben ik in de gehoorzaamheid gebleven met Zenna en Bono tja knuffelhond :mrgreen:

Bij een volgende hond gewoon zien wat ons samen goed ligt denk ik :weetniet:

Offline DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2012, 23:22:56 »
Ik verschoot ervan als k het zag staan. Ik dacht: :shock: al zolang? :lol:

Offline Incah

• warme hondenvriend
  • *
  • 705 HV-Punten
    • Incah's blog
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2012, 23:23:45 »
Ik verschoot ervan als k het zag staan. Ik dacht: :shock: al zolang? :lol:

Time flies when you're having fun!

Offline Linsay

• *
  • 282 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2012, 23:28:56 »
Hier ook een zwitserse herder, welkom  :wave:

Ik doe met haar gehoorzaamheid, agility (top favoriet!) en ik ga ook met haar steppen.
Soms eens canicross.

Maar er gaat voor haar niets boven agility. Graag zou ik ook nog treibbal eens willen dan.

Offline Linsay

• *
  • 282 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: januari 20, 2012, 23:30:20 »
Ohja.
Ushi haar ouders hadden nu wel beiden A heupen, maar toch heb ik voor alle zekerheid haar heupen laten testen al vorens ik begon intensief te sporten. Dat kost de wereld niet, maar kan wel heel wat complicaties op latere leeftijd vermijden  :thumbs:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #14 Gepost op: januari 20, 2012, 23:42:39 »
Ik heb een hond gekocht voor agility en dat is meer dan goed gekomen.
De 2de moest dus ook voor agility komen en toen kocht ik een golden. :doh:  Wat ik daarmee ga aanvangen: time will tell. Hij doet graag gehoorzaamheid en gebruikt zijn neus graag. Ik ben hem aan het opleiden voor agility, maar we zullen nog moeten zien of dat zijn sport is. Als dat niet het geval is, zal ik het wel een beetje jammer vinden, maar dan zoek ik gewoon een alternatief.

Offline Incah

• warme hondenvriend
  • *
  • 705 HV-Punten
    • Incah's blog
« Reactie #15 Gepost op: januari 20, 2012, 23:48:29 »
Ik heb een hond gekocht voor agility en dat is meer dan goed gekomen.
De 2de moest dus ook voor agility komen en toen kocht ik een golden. :doh:  Wat ik daarmee ga aanvangen: time will tell. Hij doet graag gehoorzaamheid en gebruikt zijn neus graag. Ik ben hem aan het opleiden voor agility, maar we zullen nog moeten zien of dat zijn sport is. Als dat niet het geval is, zal ik het wel een beetje jammer vinden, maar dan zoek ik gewoon een alternatief.

reddingswerk :mrgreen: :fuu: :fuu:

Offline Tara 001

• warme hondenvriend
  • *
  • 158 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: januari 20, 2012, 23:59:36 »
Hier de hond gekocht voor de typische kenmerken van het ras (border) ;had toen wel nog geen of weinig weet van de hondensporten die je er eventueel mee kon doen .Aangezien Tara gek is van alles wat met ballen te maken heeft werd het duidelijk dat we voor flyball zouden gaan  .Niettegenstaande dat we nu zelfstandig de toestellen aanleren voor agility ,waar ze zeker niet minder voor gemotiveerd is  :thumbs:.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #17 Gepost op: januari 21, 2012, 00:29:26 »
Hier zijn het allemaal borders.

Cliff hebben we geïntroduceerd in het schapendrijven en dat beviel de hond en ons goed,komt nu uit op trial.

Scott kwam er voor mij en de bedoeling was gehoorzaamheid.Dat vond hij doodsaai en ben ik agility begonnen,maar door de drukke agenda van het schapendrijven,lukte dat niet meer voor mij.Een paar keer 'getest' bij de schapen,maar dat zit er niet in bij hem en zodoende is hij onze huis-tuin-en keukenborder geworden die een hele resem trucjes kent en waar ik regelmatig eens op mezelf mee ga speuren.Die is best gelukkig dat er niks meer 'moet'  en veel 'kan'.

Misch is hier gekomen als herplaatser en het eerste jaar heb ik enorm veel tijd in haar gestoken om er een sociaal aangepaste hond van te maken.Die wordt ook regelmatig meegenomen naar de schapen,maar op recreatief vlak.

Lis,een pup die binnen 4 weken onze rangen aanvult,die komt er met de bedoeling om er ook schapen mee te drijven op wedstrijdniveau.Ze is speciaal uitzocht voor dat doel en we hopen dat ze aan onze verwachtingen kan voldoen.

Wakkere honden slapend maken.

Offline Ellie

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: januari 21, 2012, 00:55:40 »
Ik heb te weinig tijd voor wat ze allemaal graag doet.  :lol:

Maar ze snuffelde graag en ging op wandeling al soort van spoortjes na, dus ben ik met haar beginnen speuren en dat gaat goed.

Voor de rest lopen en springen vindt ze leuk, dus dan doen we er ook nog breitensport bij en ook gaan joggen of fietsen. En een beetje gehoorzaamheid, omdat dat de rest alleen maar ten goede uitkomt.  :wink:

Zolang je er beiden fun aan hebt, is het een goede sport  :thumbs: Succes! Maar je hebt natuurlijk nog wel tijd om rustig af te tasten en te kiezen.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: januari 21, 2012, 08:19:22 »
Hier eerst gehoorzaamheid, vind ik toch wel belangrijk.
Daarna wou ik nog iets meer doen met mijn Border Collie.
Flyball wou ik niet doen (niet zo mijn ding die sport)
Agilty wel, en gelukkig is er een club in de buurt die dat doet.
Daarmee begonnen, en Handsome vindt het super!
Moest hij het niet leuk gevonden hebben, dan zochten we wel iets anders.
Maar nu vind ik agility zo leuk, dat ik hoop dat de volgende het ook leuk zal vinden  :fuu:
Dus nu doen we gehoorzaamheid én agility en af en toe showtraining (alhoewel sommigen dat misschien geen sport zullen vinden, ikke wel dus  :lol: )

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal