collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: voorbereidende oefeningen op agility  (gelezen 5767 keer)

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • For Eternity You're an Angel
Re: voorbereidende oefeningen op agility
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2012, 17:02:40 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik wil met Naessa ook met het tagret beginnen en dus zelf niet voor het vlak gaan staan.
Ik wil vermijden dat ik een hond heb die de vlakken traag neemt.

ah daar heb je wel een punt.... :denk:
Ik ga het ook is uitneuzen (en dus best even wachten met targettraining dus...)

Met target moet je ook niet voor het vlak staan h, dat is mijn heel punt dat ik daarboven uitgelegd heb. De hekjes heb je niet nodig met een target, vermits ze niet anders kunnen dan recht staan als ze juist willen afwerken (tenzij je als baas de target scheef gelegd hebt). Maar ik bedoel dat ik niet ga vragen om de hekjes steeds weg te doen als het aan mijn beurt is, dus dat ik niet anti-hekjes rond de vlakken ben, ik ga ze gewoon niet gebruiken.

Offline Sedde

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2012, 21:29:54 »
Ik gebruik een neustarget en geef de beloning net niet uit de hand in het begin. De beloning ligt op het target. Dit omdat ik wil dat mijn honden heel zelfstandig agility lopen en hun raakvlakken doen zonder dat ik er naast sta. Vanaf het moment dat ze weten wat de bedoeling is, kan de beloning eventueel wel later komen uit de hand of met een apportje. De apport kan je eens ze het goed door hebben, ook bv. een meter of twee achter het raakvlak leggen waardoor ze deze als beloning mogen pakken na het release commando. Dat release-commando is trouwens heel belangrijk in mijn ogen. Ik gebruik "yes". Voor de target ben ik begonnen met "touch", nadien heb ik dat omgezet in "vlak" omdat ik dat handiger vond. Maar in principe is een commando voor het vlak niet nodig, ze moeten gewoon weten dat ze er niet voorbij mogen lopen zonder het relaese-commando. Bij Hidde gebruik ik "vlak" commando eigenlijk niet.

Offline acilon

• hondenvriend pro
  • *
  • 88 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2012, 12:41:31 »
ik heb niet met target gewerkt maar gewoon de positie 2o2o aangeleerd met clicker op een verhoogde plank.
ging erg vlot vond ik omdat het heel duidelijk is wat de bedoeling is. zo snel mogelijk in positie komen en wachten op release. ben zelf niet zo voorstander van die neus op de grond (is persoonlijk).

ging voor mij eigenlijk het beste en June heeft echt schitterende raakvlakken 95% van de tijd, n een obsessie voor raakvlaktoestellen (wat dan niet altijd even handig is, maar toch liever een grote liefde voor raakvlaktoestellen dan omgekeerd).

leuk he, die voorbereidende oefeningen!
dit weekend komt het allemaal bij elkaar: het wedstrijdebut van de jongste  :lol:

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2012, 12:51:35 »
Ik heb het target ook redelijk snel afgebouwd. Nu, volgens mij kan het inderdaad even goed zonder. Het kan zijn dat ik het met de volgende ook zonder doe. Ik kijk gewoon altijd naar welke hond ik voor me staan heb en wat het beste werkt. Met Sem moet ik ook een heel andere leermethode toepassen dan met Hidde.

Ik wist trouwens niet dat het je eerste wedstrijd was zondag. Dan ga ik zeker proberen te kijken  :mrgreen:. Succes in ieder geval  :thumbs:.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #24 Gepost op: mei 31, 2012, 11:01:54 »
Gaan ze er met beide voorpoten opstaan, wat doen ze dan als je een kleiner target neemt? Precisiewerk met de voorpoten of ga jij dan (in hun ogen) je criteria opeens aanpassen en daar waar vroeger 2 voorpoten moesten voor een beloning opeens tevreden zijn met 1 voorpoot? Dat is dan eigenlijk ook niet duidelijk voro de hond? Als jij toestaat van nog maar met 1 poot er op te staan, gaan ze misschien nog eens proberen of 1 nagel voldoende is en daarna of 1 nagel in de buurt ok is? Vermits je toch je criteria aanpast.

Ik vind persoonlijk de neus veel duidelijker voor de hond en handig bij het kleiner maken van het target.

Wat ik dan weer een nadeel vind van een (neus)target. Raakvlakken in volle snelheid komt eigenlijk vooral van uit de achterhand. Volop naar beneden en dan in de rem met alle gewicht op de achterhand. Door hen aan te leren om met de neus naar beneden te gaan, maak je het hen ergens wel lastig, want dan kan er een fractie minder gewicht naar achter toe gaan (zeker lastig op het dak) Op de wip is het dan weer ideaal, want als ze over de boord gaan hangen, naar hun target, dan gaat de wip in volle snelheid naar beneden.

Ik ben zelf eigenlijk nog niet helemaal uit. :lol: Ik heb nog een paar maand.

Ik heb dit even nagevraagt bij de fokker van Naessa omdat zij toch ook in het agilitywereldje zitten.

Zij werken ook met een target maar laten het met de voorpoten aanraken.
Ze gebruiken het target dan ook in het begin maar verkleinen het niet. Ze nemen het nadien gewoon weg. Dus dan heb je het probleem niet van nadien slechts 1 poot of 1 nagel erop. Ook de fokster van Zohra werkt op deze manier.

Ze zijn idd ook geen fan van target met de neus omwille van het volle gewicht op de voorhand. (honden die dan over hun vlak, vooral van het dak, zouden springen :denk:)

Ik ga het gewoon met de poten doen.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: mei 31, 2012, 14:16:20 »
Geen probleem met het wegnemen van het target? Zo'n neustarget is toch wel wat kleiner.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #26 Gepost op: juni 21, 2012, 11:51:28 »
Target-training: ok heb m'n targetobjecten al (nl stukjes tapijt). En na lang brainstormen ga ik het op de neus houden. :lol:

Nu wou ik eventueel de 20on2off ook leren via de plank en nu zei iemand me onlangs; waarom leer je de 2 manieren niet?

Inderdaad waarom niet?

Maar nu vraag ik me af: gaat dat niet verwarrend worden?
Als ik nu 2on2off leer met de plank en later het target met een plank. Gaat het dan niet verwarrend worden? Of gaat de hond automatisch weten, oh target = touch!  ?

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: juni 21, 2012, 15:28:38 »
Ik zie niet echt in waarom je nog met een target zou werken als je hond de 2 on 2 off zonder target snapt. Ik ben er bijna uit en ga proberen verder te clicken op de plaats, zonder touch. Zodat ik geen verlies van snelheid heb.
Als hij toch te lomp is om het te snappen, wordt het target voor mij gewoon een extra hulpmiddel om die 2o2o plaats aan te duiden.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #28 Gepost op: juni 25, 2012, 14:42:06 »
Ik zie niet echt in waarom je nog met een target zou werken als je hond de 2 on 2 off zonder target snapt. Ik ben er bijna uit en ga proberen verder te clicken op de plaats, zonder touch. Zodat ik geen verlies van snelheid heb.
Als hij toch te lomp is om het te snappen, wordt het target voor mij gewoon een extra hulpmiddel om die 2o2o plaats aan te duiden.

idd, dat dacht ik dus ook.

Ik ga haar het target sowieso aanleren en als het idd niet lukt, zou ik het als extra hulpmiddel gebruiken.

Offline Schattemieken

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: juli 12, 2012, 09:56:55 »
Kan iemand van jullie mij helpen? Mijn Tibetaanse Spanil is nu 7 maand en we doen sinds 2 maand agility.
In het begin ging het vrij goed, ze is niet bang en gaat dus overal goed op, ook naar snelheid toe, zie ik het wel goedkomen.
Ze is gedreven en wil werken voor haar beloning.
In het begin van de lessen agility had ik haar aandacht en deed ze goed mee, maar ongeveer een half uur later, liep ze gewoon weg na een oefening en ze liep rond zoals een losgeslagen hond :weetniet: ze heeft dan echt geen aandacht meer voor mij, mag er op roepen zoveel ik wil, ze komt niet.
Nu de laatste 2 weken is het nog erger. Nu begint ze al van het eerste toestel weg te lopen...
Ben een beetje de moed kwijt, want steek al mijn energie in haar en heb er momenteel zelf weinig aan.
Jammer want had de indruk dat ze het echt leuk vond en ik ook, dus ik hoop dat dat gevoel terug komt!
Gehoorzaamheid gaat vrij goed trouwens.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: juli 12, 2012, 10:33:34 »
Euhm, wat doe je van agilityoefeningen?Ik hoop nog maar voorbereidende dingetjes?
Je hond is nu 7 maand, volop aan het puberen en jij moet jezelf en je oefeningen dus belangrijk genoeg maken om bij jou te blijven. Vrolijk en ontspannen blijven en elke aanzet naar het gewenste gedrag goed belonen is nu het belangrijkste.
Vermits je hondje ook nog maar 7 maand is, zie ik er geen probleem in om even te stoppen met je (hopelijk voorbereidende) agilitylessen en binnen enkele maanden weer te starten.

Offline Schattemieken

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: juli 12, 2012, 11:06:30 »
We doen momenteel lage sprongetjes, sprong door een band (die heel laag hangt), voorbereiding op brug en schans.
We doen nog geen parcours, dus na elk toestel, stoppen we.
Heb er zelf ook al aan gedacht om even te stoppen omdat het momenteel echt frustrerend is. Zo kan ik moet goeie moed herbeginnen..
Maar hoe hou ik haar aandacht erbij?

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: juli 12, 2012, 11:08:06 »
Hou je lessen korter! Stop na een kwartier bvb, als ze nog aandacht heeft. Doe niet door tot haar aandacht weg is.
En leg de latten maar gewoon op de grond, zelf lage sprongetjes wekelijks doen vind ik teveel.

Offline Schattemieken

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: juli 12, 2012, 14:16:01 »
Ja misschien best eventjes stoppen en mij focussen op gehoorzaamheid.
En binnen 2 maand herbeginnen dan.
Bedankt!

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #34 Gepost op: juli 25, 2012, 09:08:20 »
Ik vind dit al vroeg hoor.
Nog niet teveel verwachten vind ik. Idd leg de latten op de grond, hou het kort en leuk!

Doe je het op je eigen of via een hondenschool?

Offline Schattemieken

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: juli 29, 2012, 23:37:02 »
Ik vind dit al vroeg hoor.
Nog niet teveel verwachten vind ik. Idd leg de latten op de grond, hou het kort en leuk!

Doe je het op je eigen of via een hondenschool?

We doen het via de hondenschool, maar we zijn nu al enkele weken gestopt, zou graag binnen een maandje nog eens proberen.

Offline wittie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: augustus 03, 2012, 11:32:58 »
Ik veronderstel dat je voorbereiding op brug en schans inhoudt dat er een plank ligt op een verhoogJE en dat jullie de pups er al leren overgaan en 2on2off aanleren op het einde?
Zo doen wij het in de pre-agility: tafel zonder poten en daar al een stuk plank van de kattenloop schuin opleggen en de hondjes er gecontroleerd laten overlopen.

Buiten het feit dat het nog te vroeg is om echt agility te doen, is het heel normaal dat je pup na een half uur zijn aandacht kwijt is.
Mijn ZWH is nu 1j en 4m en wij zijn sinds juni gestart met agility. Na een 3 kwartier is dat kopke gewoon vol. Soms stoppen wij vroeger dan de andere honden. Dat is geen schande. Gewoon kijken naar wat je hondje aankan. Als je aan het wachten bent op je beurt, speel dan ook met je hondje en laat hem geen commando's uitvoeren. Doe iets leuks zodat de stress weg is (8jes tussen je benen, trekspelletjes...).

Verder is het belangrijk dat je bij de gehoorzaamheidsoefe ningen je focust op:
- aandacht
- blijven 30 sec 1 min
- hond achterlaten en oproepen
- links EN rechts volgen (want je wisselt in agility wel vaak van kant in een parcours)
- touch oefening
- bevel "rond" (zo kan je je hondje dat naar een verkeerd toestel loopt in een parcours rond dat verkeerde toestel loodsen)

Offline Schattemieken

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: augustus 20, 2012, 11:38:34 »
Ik veronderstel dat je voorbereiding op brug en schans inhoudt dat er een plank ligt op een verhoogJE en dat jullie de pups er al leren overgaan en 2on2off aanleren op het einde?
Zo doen wij het in de pre-agility: tafel zonder poten en daar al een stuk plank van de kattenloop schuin opleggen en de hondjes er gecontroleerd laten overlopen.

Buiten het feit dat het nog te vroeg is om echt agility te doen, is het heel normaal dat je pup na een half uur zijn aandacht kwijt is.
Mijn ZWH is nu 1j en 4m en wij zijn sinds juni gestart met agility. Na een 3 kwartier is dat kopke gewoon vol. Soms stoppen wij vroeger dan de andere honden. Dat is geen schande. Gewoon kijken naar wat je hondje aankan. Als je aan het wachten bent op je beurt, speel dan ook met je hondje en laat hem geen commando's uitvoeren. Doe iets leuks zodat de stress weg is (8jes tussen je benen, trekspelletjes...).

Verder is het belangrijk dat je bij de gehoorzaamheidsoefe ningen je focust op:
- aandacht
- blijven 30 sec 1 min
- hond achterlaten en oproepen
- links EN rechts volgen (want je wisselt in agility wel vaak van kant in een parcours)
- touch oefening
- bevel "rond" (zo kan je je hondje dat naar een verkeerd toestel loopt in een parcours rond dat verkeerde toestel loodsen)

Ja zo is het inderdaad, we leren de brug aan laag boven de grond. Maar 2on2off ken ik nog niet :)!
Ze is nu 9 maand en volgende week gaan we het nog eens proberen. Ze is ondertussen iets rustiger geworden ook.
Het lijkt mij inderdaad goed zoals je zegt om tussendoor iets leuks te doen, want ze voelt wel dat ik er zenuwen van krijg :vuistje:
Bedankt alvast voor alle info!
Wat bedoel je juist met het bevel "rond"? Wat moet ze dan juist doen? Rond het toestel lopen dat ze niet mag uitvoeren op dat moment?

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal