Ik had al een pb gestuurd naar Marengo omdat ik haar met Feya bewonder in de agility maar kan het evengoed hier op het forum zwieren Ik vraag me af welke voorbereidende oefeningen jullie doen alvorens te starten met de lessen agility.
Hoe oud is je pup nu juist? Om op je vraag over de raakvlakken te antwoorden: ik zou ze nog niet laten stoppen op de raakvlakken, dat is meestal hetgene dat voor de druk zorgt. Nu wil je eigenlijk gewoon toestelgewenning en dat ze geen bang heeft en nog niet zozeer de echte 2on2off. Oefen daar eerst spelenderwijs op en wanneer ze zich comfortabel voelt op die raakvlakken kan je starten met de 2o2o.De basis van de running contacts is eigenlijk beginnen met een plank op de grond, de hond er altijd tegen volle snelheid over laten gaan, zonder dat hij springt en dan stilaan de plank verhogen. Zo ben ik ook begonnen, met een plank op de grond, de hond nooit toelaten om te springen, maar wel om in een vlotte beweging er over te lopen.
Ik zou het doorlopen op de raakvlakken dan weer nooit toestaan, maar ik ben ook geen running contacts fan. Ik vind het ideaal als je hond keihard de raakvlaktoestellen op rent, om dan even snel te stoppen op het einde. Zo heb ik het Hidde ook aangeleerd en zij snapt dat perfect. Zij weet dat ze zo snel mogelijk op het raakvlak moet zijn omdat daar de beloning komt. Maar er zijn zoveel aanleermethodes en wat het beste werkt is verschillend van hond tot hond.
Zo wou ik het Kalypso ook aanleren, met target. Maar dat stukske retriever neemt zijn target altijd vast en brengt hem naar mij. In mijn hand, no problem, op de grond wel. En als hij dan doorhad dat hij het niet moest brengen, ging hij erop liggen. Ik ben er dus maar even meegestopt en heb gewoon een plank bovengehaald om hem al te leren met zijn achterpoten op iets te staan.
Ik zal het Hidde-verhaal vertellen, want bij Sem heb ik veel fouten gemaakt. Hij zal zelden fouten op de vlakken (enkel het opgaande vlak van de kattenloop is gevaarlijk), maar hij verliest tijd op zijn vlakken omdat hij te vroeg inhoudt.Ik heb Hidde uiteraard als pup veel over toestellen laten gaan, ook een klein houten gehoorzaamheidswipj e, maar nooit over de echte agilitytoestellen. Daar zag ik ook geen meerwaarde in. Een hond die zelfzeker opgevoed is en vreemde toestellen kent, heeft dat volgens mij niet nodig. Ik ben thuis begonnen met een target. En heb haar dat op bevel leren raken met haar neusje. Na een tijdje werkt dat op bevel keihard naar dat target toe rennen om het aan te tikken. Terwijl ik zelf ook meeliep en haar zelfs al voorbij liep na een tijd. Op het moment dat dat perfect ging heb ik er een plank bijgehaald en het target een halve meter achter die plank gelegd. Voor Hidde was dat gewoon dezelfde oefening, dus dat ging eigenlijk vanzelf. De plank altijd hoger en hoger gelegd (bv. op de leuning van een houten bank) tot ook dat normaal werd. Tijdens haar eerste agilityles stonden alle toestellen al op normale hoogte. Ik heb gewoon het target onderaan de vlakken gelegd en Hidde wist perfect wat doen. Ik heb haar wel van achter naar laten werken. Dus eerst haar neergezet op het afgaande stuk van de kattenloop, dan in het midden en dan pas vooraan beginnen. Het target zorgde voor haar echt voor herkenning van de oefening, op welk toestel ze ook stond. Het target was een stukje doorzichtige rubbermat, dat ik steeds kleiner en kleiner knipte, tot het weg was na enkele maanden.Nu is geen Hidde geen geflipte agilityhond, Hidde denkt na en wil de dingen ook echt goed doen. Ik vind dat ze haar vlakken mooi doet, de wip mocht iets vlotter, maar daar heeft ze een schrik op gepakt toen een ijzeren wip ooit te hard neer knalde. Het was ongelooflijk hoe snel ze alles aanleerde. Als ze agility nu ook nog eens zo graad zou doen als ze gehoorzaamheid doet .
Ik heb Hidde uiteraard als pup veel over toestellen laten gaan, ook een klein houten gehoorzaamheidswipj e, maar nooit over de echte agilitytoestellen. Daar zag ik ook geen meerwaarde in. Een hond die zelfzeker opgevoed is en vreemde toestellen kent, heeft dat volgens mij niet nodig.
In elk geval, ik begin volgende groep met Kalypso, met target, niemand die me er iets van zal zeggen hoop ik.
Gaan ze er met beide voorpoten opstaan, wat doen ze dan als je een kleiner target neemt? Precisiewerk met de voorpoten of ga jij dan (in hun ogen) je criteria opeens aanpassen en daar waar vroeger 2 voorpoten moesten voor een beloning opeens tevreden zijn met 1 voorpoot? Dat is dan eigenlijk ook niet duidelijk voro de hond? Als jij toestaat van nog maar met 1 poot er op te staan, gaan ze misschien nog eens proberen of 1 nagel voldoende is en daarna of 1 nagel in de buurt ok is? Vermits je toch je criteria aanpast. Ik vind persoonlijk de neus veel duidelijker voor de hond en handig bij het kleiner maken van het target.Wat ik dan weer een nadeel vind van een (neus)target. Raakvlakken in volle snelheid komt eigenlijk vooral van uit de achterhand. Volop naar beneden en dan in de rem met alle gewicht op de achterhand. Door hen aan te leren om met de neus naar beneden te gaan, maak je het hen ergens wel lastig, want dan kan er een fractie minder gewicht naar achter toe gaan (zeker lastig op het dak) Op de wip is het dan weer ideaal, want als ze over de boord gaan hangen, naar hun target, dan gaat de wip in volle snelheid naar beneden. Ik ben zelf eigenlijk nog niet helemaal uit. Ik heb nog een paar maand.