collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: voorbereidende oefeningen op agility  (gelezen 5782 keer)

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
voorbereidende oefeningen op agility
« Gepost op: april 25, 2012, 14:30:49 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik had al een pb gestuurd naar Marengo omdat ik haar met Feya bewonder in de agility :bow: maar kan het evengoed hier op het forum zwieren :mrgreen:

Ik vraag me af welke voorbereidende oefeningen jullie doen alvorens te starten met de lessen agility.

Ik had aan volgende zaken gedacht:

- zit
- wacht
- 'go' commando waarop ze mogen vertrekken
- vooruit lopen
- rechts en links volgen, eveneens bochtenwerk
- rond paal draaien
- met speeltje kunnen spelen omdat dit een goede beloning is
- target zowel op de hand als een voorwerp (misschien voor de vlakken?)
- door tunnel leren lopen
- grondoefeningen?? links en rechts??
- gewoon op-over-door voorwerpen springen/lopen :mrgreen: Spelenderwijs in een bos bijvoorbeeld.

En dan qua balansoefeningen en manier om hun lichaam te ontdekken dacht ik aan volgende zaken
- met 4 poten in een doos
- leren achteruit lopen
- met de 2 voorpoten op een voorwerp gaan staan zaals een box, grote bal,... en zo blijven staan. Dan wil ik dat opbouwen naar de hond mee links of rechts laten draaien zodat die zo leert zijn achterhand te gebruiken
- over een ladder laten lopen of over autobanden
- op wiebelende toestellen staan
- over een plank laten lopen, eventueel op een hoogte van 10cm
- 2on-2off maar weet niet goed hoe daar aan te beginnen. Ik las ergens iets van de trap, dat zo aanleren?

Iemand nog tips?

Offline wittie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
Re: voorbereidende oefeningen op agility
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2012, 16:18:12 »
Wat wij in de pre-agility ook oefenen:
- blijven zitten/liggen voor de tunnel/sprong zodat de hond leert dat hij niet altijd door/over toestellen gaat
- variaties op tunnel: tunnel in een boog leggen of S-vorm of (als hij het echt super doet) in een U-vorm. Vlak voor je hond naar buiten stormt, gooi je je apport op ooghoogte zodat hij direct beloont wordt.
- de zak kan je ook gerust oefenen als je hond voldoende vertrouwd is met de tunnel. Je begint dan eerst met de zak open te houden zodat hij je nog kan zien. Daarna de zak laten vallen als de hond halverwege is en zo verder opbouwen.
- bij volgoefeningen is het belangrijk om ook volledig afgelijnd (dus ook halsband af) te oefenen. Wij zijn daar momenteel hard op aan het werken, want momenteel denkt mijn hond halsband af = het hazenpad nemen
Volg kan je combineren met "touch". Eerst je hand dicht bij je lichaam en daarna met je hand al eens een bochtje maken zodat hij dat volgt.
- wiebelende toestellen: je kan je hond gewoon in de kruiwagen zetten en een toertje doen op je gazon.
- als je een plank hebt, kan je er ook een afvoerbuis onder leggen, dan heb je direct een wip. Wel opletten als je een klein hondje hebt en pas start, want de plank kan dan al terugklinken als de hond met z'n 2 achterpoten op de wip staat. Dus even je voet erop zetten in het begin.
- verder maken wij ook ee, corridor: een gangetje die eindigt op de tunnel. Daar leer je dan het commando "vooruit". Dit kan je dan op alle mogelijke manieren varieren:
* tss de 2 draden op lage hoogte een stok steken voor sprongetje
* voor of achter de corridor weave-palen zetten zodat je hond leert dat hij daar niet tussen uit mag glippen
* de band aan de draden vast maken (band raakt wel de grond nog)

2on2off ben ik ook aan het aanleren. Je start met een plank die je aan 1 kant ophoogt (een klein emmertje eronder, of starten vanop een putdeksel dat wat boven de grond uitsteekt). In eerste instantie laat je je hond stoppen op het moment dat hij enkel nog met 2 achterpoten op plank staat door gebruik van een snoepje. Als dat goed gaat, laat je je hond in die positie staan en ga jij er al eens een stap van weg. Daarna geef je pas je bevel dat hij mag vertrekken. Vervolgens kan je schijnbewegingen beginnen maken en moet je hond blijven staan tot je release-bevel geeft. Als dat allemaal goed gaat, kan je beginnen om dat allemaal in lichte loopsnelheid te doen.
Altijd goed belonen met je apport en als de hond al met 1 achterpoot van de plank is, niet belonen, maar terugkeren naar begin van de plank en opnieuw beginnen.

Heel veel succes  :thumbs:

Offline Nipo

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2012, 13:33:44 »
Ik heb met Hayco ook al direct voorbereidende oefeningen gedaan vanaf 12 weken.

- Het commando vooruit: snoepje vooruit gooien en het bevel geven. De armbeweging leren ze dan ook direct. Je kan het natuurlijk ook met een speeltje doen, maar daar was die van mij niet zo zot van.
- Links en rechts volgen: dit heb ik ook meteen gedaan. Bij mij was het volg en dicht en ook aan beide kanten zitten en houdingen doen bijvoorbeeld.
- Links en rechts: deze commando's heb ik hem aangeleerd door een rondje te draaien. Eerst met wat hulp natuurlijk en uitgebreide beloning met snoepje, nu kent hij de bevelen heel goed en in het parcours is het ontzettend handig als je hond zelfstandig kan werken.
- Wachten en/of blijven: je hond kunnen achterlaten aan de start of op de tafel is altijd een voordeel.
- Grondoefeningen: ik oefende bijvoorbeeld ook al kruisen en wissels zonder sprongen. Dus gewoon hond naast mij, los, en op die manier kruisen achter de hond oefenen en wisssels waarbij je de hond voor je door haalt. Dan heb je al een basis voor aan de slag te gaan met sprongen.
- De basis gehoorzaamheidsoefe ningen: toch ook belangrijk om die basis te hebben, omgaan met andere honden en vooral ook los werken.

Vanaf een maand of 8 begon ik ook met andere oefeningen
- 2 on/2 off: ik had een plank die ik op de grond legde en de bedoeling was dat hij er op volle snelheid over ging en op het einde stopte met 2 pootjes op de grond en 2 pootjes op de plank. Pas bij mijn releasecommando mocht hij vertrekken. Ik heb het voor zijn 12 maanden slechts een heel klein beetje verhoogd.
- Zak en tunnel en tegen 11 maanden al heel korte stukjes met 2 sprongen met de latjes op de grond, gewoon al heel simpele stuuroefeningen.
- In onze puppyweide van de gehoorzaamheid staan ook enkele minitoestellen zoals wip en kattenloop, daar liet ik hem ook af en toe overgaan.

Ik probeerde wel alles wat belastend was of nog te moeilijk voor hem als pup zo veel mogelijk te vermijden. En altijd de oefensessie heel kort houden en heel goed belonen natuurlijk.

De weave heb ik aangeleerd met de open weave in een V. Ik vond het een supergoede methode. Je begint meteen met de volledige weave, maar het begint gemakkelijk en zonder belasting.
Ik ben denk ik begonnen op 13 maanden en tegen zijn brevet op 15-16 maanden kende hij de weave heel erg goed. Vrij consequent en ook zijn ingangen deed hij heel goed.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2012, 23:50:03 »
Ik had al een pb gestuurd naar Marengo omdat ik haar met Feya bewonder in de agility :bow: maar kan het evengoed hier op het forum zwieren :mrgreen:

Ik vraag me af welke voorbereidende oefeningen jullie doen alvorens te starten met de lessen agility.

Och zeg, merci :oops:

Ik zal even wat uitgebreider reageren nu.

De voorbereidende oefeningen met Feya waren minimaal:
- een extreem goede blijf (en daar ben ik heel heel content mee, nu nog steeds, ik heb het met Kalypso dan ook helemaal op dezelfde manier aangepakt)
- volgen links en rechts
- een goede band met de baas

:lol:

Kalypso zit op dit moment aan:
- een goede blijf, in de drie houdingen en met heel wat afleiding
- volgen links en rechts (hoewel ik merk dat ik de laatste weken net te veel links gevolgd heb)
- goede band met de baas en vooral met behulp van trekspelletjes, altijd en overal
- cirkelwerk binnen/buiten en links/rechts
- vertragen/versnellen/stoppen
- target
- 2 weave paaltjes
- denkoefeningen
- minimaal aantal balance oefeningen, moeten er veel minder worden, hij is echt niet zeker in evenwicht vinden als hij met 4 poten ergens op moet
- de zak kan hij volledig dicht, spelenderwijs aangeleerd
- de slag van de wip gewoon worden, spelenderwijs
- het absolute begin van 2o/2o op een plank/verhoogje/trap
- hopjes over mijn benen (in/uit sprongen noemen we die)
- heel veel achterhandwerk
- gewenning van alle toestellen spelenderwijs (al trekkend en spelend het dak op en af bvb en ondertussen leren om zijn evenwicht te vinden al trekken en dus met al zijn gewicht op de achterhand op het afgaand vlak van het dak blijven staan)
en waarschijnlijk nog heel wat andere dingen die ik vergeet.

Ik vermoed dat die minimale voorbereiding van Feya veel en veel meer resultaat als gevolg heeft gehad dan de uitgebreide voorbereiding van mijn varkentje ooit zal hebben.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2012, 12:16:21 »
Merci voor de tips!

2on-2off ga ik nog wat mee wachten, net als de weave ingang. Dit ga ik pas doen vanaf een maand of 7-8.
We hebben voldoende andere zaken wat we al kunnen oefenen.
Dat achterdoor kruisen (dus achter je hond) dus ik idd nu al spelenderwijs.
Volgen kan ze echt al goed, zelfs met tempowisseling en bochtenwerk. Alles voor een koekje en speeltje.

De toestellen zoals de buis, tafel, brug, dak en laag wipje hebben we al in de puppyklas.
Ik vraag me af voor de raakvlakken hier: hoe kan je dit spelenderwijs al zowat leren? Ik wil niet dat ze er overspringt maar wil langs de andere kant het nog speels en leuk houden en dus niet teveel druk oefenen.
Wat ik nu doe: met een snoepje voor haar erover laten gaan en op het vlak haar laten stoppen en dan het snoepje geven. Ik heb al geprobeerd haar erover te laten gaan zonder snoepje voor de neus en kijken wat ze doet. Ze blijft al kijken op het vlak waar het snoepje blijft. Dus dat is goed zeker?

Ze vind de toestellen allesinds geweldig!!

De buis zo ook is apart geoefend en dan gooi ik aan het einde van de buis een speeltje. Vind ze geweldig!! :mrgreen:

Offline Nipo

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2012, 13:36:14 »
Hoe oud is je pup nu juist?
Om op je vraag over de raakvlakken te antwoorden: ik zou ze nog niet laten stoppen op de raakvlakken, dat is meestal hetgene dat voor de druk zorgt.
Nu wil je eigenlijk gewoon toestelgewenning en dat ze geen bang heeft en nog niet zozeer de echte 2on2off. Oefen daar eerst spelenderwijs op en wanneer ze zich comfortabel voelt op die raakvlakken kan je starten met de 2o2o.

De basis van de running contacts is eigenlijk beginnen met een plank op de grond, de hond er altijd tegen volle snelheid over laten gaan, zonder dat hij springt en dan stilaan de plank verhogen. Zo ben ik ook begonnen, met een plank op de grond, de hond nooit toelaten om te springen, maar wel om in een vlotte beweging er over te lopen.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2012, 14:44:55 »
Hoe oud is je pup nu juist?
Om op je vraag over de raakvlakken te antwoorden: ik zou ze nog niet laten stoppen op de raakvlakken, dat is meestal hetgene dat voor de druk zorgt.
Nu wil je eigenlijk gewoon toestelgewenning en dat ze geen bang heeft en nog niet zozeer de echte 2on2off. Oefen daar eerst spelenderwijs op en wanneer ze zich comfortabel voelt op die raakvlakken kan je starten met de 2o2o.

De basis van de running contacts is eigenlijk beginnen met een plank op de grond, de hond er altijd tegen volle snelheid over laten gaan, zonder dat hij springt en dan stilaan de plank verhogen. Zo ben ik ook begonnen, met een plank op de grond, de hond nooit toelaten om te springen, maar wel om in een vlotte beweging er over te lopen.

thanks! :thumbs:

Ze is nu 4.5maand oud.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2012, 15:08:52 »
Kalypso stopt inderdaad ook nog niet op raakvlakken. Ik heb er wel opgelet dat hij tot het einde doorloopt en niet springt, door met een snoepje/speeltje/enkel mijn hand te begeleiden. Maar als hij toch sprong, maakte ik er geen drama van.

Ondertussen mijn plank nog eens bovengehaald voor de 2o2o en dat achterpoot werk is bij hem toch ook een probleem :lol: 't zal aan de baas liggen.

De 2 weave paaltjes ook nog eens bovengehaald (in maart 2 keer 5 minuutjes gedaan) en dat zat ook nog in zijn kopje, van alle hoeken ging hij er heel vlot door. Nu nog tempo opdrijven

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2012, 23:21:20 »
Ik zou het doorlopen op de raakvlakken dan weer nooit toestaan, maar ik ben ook geen running contacts fan.
Ik vind het ideaal als je hond keihard de raakvlaktoestellen op rent, om dan even snel te stoppen op het einde. Zo heb ik het Hidde ook aangeleerd en zij snapt dat perfect. Zij weet dat ze zo snel mogelijk op het raakvlak moet zijn omdat daar de beloning komt.

Maar er zijn zoveel aanleermethodes en wat het beste werkt is verschillend van hond tot hond.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2012, 23:38:17 »
Maar Sofie en ik hebben het over de toestelletjes op het puppyterrein; Dus de mini versies van toestellen. Op een echt agilitytoestel heeft Kalypso, uitgezonderd op een workshop, nog nooit gestaan. Hij gaat pas op een echt toestel wanneer hij de 2o2o doorheeft op een plank, los van een toestel, daarna op een deel van het toestel op de grond met alle mogelijke afleiding en zoveel mogelijk snelheid naar het vlak en dan pas op het volledige toestel. En dan heeft hij altijd te stoppen.
Ik ben ook geen fan meer van runnings, been there, done that :lol:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2012, 12:20:53 »
Ik zou het doorlopen op de raakvlakken dan weer nooit toestaan, maar ik ben ook geen running contacts fan.
Ik vind het ideaal als je hond keihard de raakvlaktoestellen op rent, om dan even snel te stoppen op het einde. Zo heb ik het Hidde ook aangeleerd en zij snapt dat perfect. Zij weet dat ze zo snel mogelijk op het raakvlak moet zijn omdat daar de beloning komt.

Maar er zijn zoveel aanleermethodes en wat het beste werkt is verschillend van hond tot hond.

hoe leer jij dat aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2012, 12:52:08 »
Ik zal het Hidde-verhaal vertellen, want bij Sem heb ik veel fouten gemaakt. Hij zal zelden fouten op de vlakken (enkel het opgaande vlak van de kattenloop is gevaarlijk), maar hij verliest tijd op zijn vlakken omdat hij te vroeg inhoudt.

Ik heb Hidde uiteraard als pup veel over toestellen laten gaan, ook een klein houten gehoorzaamheidswipj e, maar nooit over de echte agilitytoestellen. Daar zag ik ook geen meerwaarde in. Een hond die zelfzeker opgevoed is en vreemde toestellen kent, heeft dat volgens mij niet nodig.

Ik ben thuis begonnen met een target. En heb haar dat op bevel leren raken met haar neusje. Na een tijdje werkt dat op bevel keihard naar dat target toe rennen om het aan te tikken. Terwijl ik zelf ook meeliep en haar zelfs al voorbij liep na een tijd. Op het moment dat dat perfect ging heb ik er een plank bijgehaald en het target een halve meter achter die plank gelegd. Voor Hidde was dat gewoon dezelfde oefening, dus dat ging eigenlijk vanzelf. De plank altijd hoger en hoger gelegd (bv. op de leuning van een houten bank) tot ook dat normaal werd.

Tijdens haar eerste agilityles stonden alle toestellen al op normale hoogte. Ik heb gewoon het target onderaan de vlakken gelegd en Hidde wist perfect wat doen. Ik heb haar wel van achter naar laten werken. Dus eerst haar neergezet op het afgaande stuk van de kattenloop, dan in het midden en dan pas vooraan beginnen. Het target zorgde voor haar echt voor herkenning van de oefening, op welk toestel ze ook stond. Het target was een stukje doorzichtige rubbermat, dat ik steeds kleiner en kleiner knipte, tot het weg was na enkele maanden.

Nu is geen Hidde geen geflipte agilityhond, Hidde denkt na en wil de dingen ook echt goed doen. Ik vind dat ze haar vlakken mooi doet, de wip mocht iets vlotter, maar daar heeft ze een schrik op gepakt toen een ijzeren wip ooit te hard neer knalde. Het was ongelooflijk hoe snel ze alles aanleerde. Als ze agility nu ook nog eens zo graad zou doen als ze gehoorzaamheid doet  :lol:.

Dit is Hidde toen ze haar TAP liep:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2012, 16:36:17 »
Zo wou ik het Kalypso ook aanleren, met target. Maar dat stukske retriever neemt zijn target altijd vast en brengt hem naar mij. In mijn hand, no problem, op de grond wel. En als hij dan doorhad dat hij het niet moest brengen, ging hij erop liggen. Ik ben er dus maar even meegestopt en heb gewoon een plank bovengehaald om hem al te leren met zijn achterpoten op iets te staan.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2012, 18:34:15 »
Zo wou ik het Kalypso ook aanleren, met target. Maar dat stukske retriever neemt zijn target altijd vast en brengt hem naar mij. In mijn hand, no problem, op de grond wel. En als hij dan doorhad dat hij het niet moest brengen, ging hij erop liggen. Ik ben er dus maar even meegestopt en heb gewoon een plank bovengehaald om hem al te leren met zijn achterpoten op iets te staan.

Nagel erdoor en vast steken in de grond. Kan bv. ook met een stukje mat.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2012, 20:20:39 »
:lol: ik oefen dat meestal in huis, mijne man gaat lachen. Nee inderdaad, goede tip, ik probeer het eens in de tuin.
Tenzij hij er weer op gaat liggen, kan dat de oplossing zijn ja.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2012, 11:36:11 »
Ik zal het Hidde-verhaal vertellen, want bij Sem heb ik veel fouten gemaakt. Hij zal zelden fouten op de vlakken (enkel het opgaande vlak van de kattenloop is gevaarlijk), maar hij verliest tijd op zijn vlakken omdat hij te vroeg inhoudt.

Ik heb Hidde uiteraard als pup veel over toestellen laten gaan, ook een klein houten gehoorzaamheidswipj e, maar nooit over de echte agilitytoestellen. Daar zag ik ook geen meerwaarde in. Een hond die zelfzeker opgevoed is en vreemde toestellen kent, heeft dat volgens mij niet nodig.

Ik ben thuis begonnen met een target. En heb haar dat op bevel leren raken met haar neusje. Na een tijdje werkt dat op bevel keihard naar dat target toe rennen om het aan te tikken. Terwijl ik zelf ook meeliep en haar zelfs al voorbij liep na een tijd. Op het moment dat dat perfect ging heb ik er een plank bijgehaald en het target een halve meter achter die plank gelegd. Voor Hidde was dat gewoon dezelfde oefening, dus dat ging eigenlijk vanzelf. De plank altijd hoger en hoger gelegd (bv. op de leuning van een houten bank) tot ook dat normaal werd.

Tijdens haar eerste agilityles stonden alle toestellen al op normale hoogte. Ik heb gewoon het target onderaan de vlakken gelegd en Hidde wist perfect wat doen. Ik heb haar wel van achter naar laten werken. Dus eerst haar neergezet op het afgaande stuk van de kattenloop, dan in het midden en dan pas vooraan beginnen. Het target zorgde voor haar echt voor herkenning van de oefening, op welk toestel ze ook stond. Het target was een stukje doorzichtige rubbermat, dat ik steeds kleiner en kleiner knipte, tot het weg was na enkele maanden.

Nu is geen Hidde geen geflipte agilityhond, Hidde denkt na en wil de dingen ook echt goed doen. Ik vind dat ze haar vlakken mooi doet, de wip mocht iets vlotter, maar daar heeft ze een schrik op gepakt toen een ijzeren wip ooit te hard neer knalde. Het was ongelooflijk hoe snel ze alles aanleerde. Als ze agility nu ook nog eens zo graad zou doen als ze gehoorzaamheid doet  :lol:.

welja, met een target wil ik het nu dus ook leren! (en dus liefst niet met de hekjes op onze hs :shifty:)
Hier gaan ze er met hun voorpoten op staan. Hoeft dat perse met de neus?

Welk commando geef je daaraan?
Dus na afloop zet je hen op het afgaand vlak van de brug, zegt het target-commando en laat ze gaan? Eens ze dat doorhebben maak je het target steeds kleiner?
Je beloning geef je toch gewoon uit je hand?
Zeg je nu nog steeds dat target-commando?

Target gaat hier goed. Ik ken het al op de grond gooien en ze lopen er al naartoe en zetten de voorpoten erop. Naessa durft er wel meteen afkomen, dus mag nog niet te snel gaan.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2012, 11:38:33 »

idd, gewoon lage toestelletjes doe ik maar de echte dat komt later wel.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2012, 15:16:06 »
Waarom niet met de hekjes? Die hebben enkel als functie dat de hond niet scheef gaat staan op zijn raakvlak. Ik denk dat we op al die jaren nog geen hond gehad hebben die afhankelijk van die hekjes was, dus ik zie niet in wat daar het probleem van is?
Onze methode is niet gebaseerd op die hekjes hè, het is eigenlijk dezelfde als de target methode, alleen kunnen we die onmogelijk aanleren voor de 15 man die steeds begint in onze groepen, vermits ze dan thuis moeten oefenen op de target anders lukt dat nooit van ze leven niet op die 3/4 maand die we maar hebben om ze door te kunnen laten stromen. Bij ons is de geleider dus de stop op het einde van het vlak. Zonder target is het in aanleerfase iets minder duidelijk voor de hond, vooral wanneer de geleider gaat veranderen van plaats. Daar waar een target heel geleidelijk aan afgebouwd kan worden, heb je als geleider niet veel mogelijkheid om je in kleine stukjes te kappen, dus gaat het afbouwen wat bruter. Vandaar dat vaak ook de snelheid wat minder is, sommige honden twijfelen in het naar het beneden gaan omdat ze niet goed weten wat ze moeten doen.
Maar goed, zoals ik al zei, in een groep met 15 beginners waarvan er 13 of 14 niet kunnen targetten is het onbegonnen werk. Als je eerst nog een target moet aanleren in de les, zeker vermits 50% van de geleiders ervan uit gaan dat de hond het leert op 2 lesjes per week -als we geluk hebben- zijn we 2 maand verder.
In elk geval, ik begin volgende groep met Kalypso, met target, niemand die me er iets van zal zeggen hoop ik. :lol:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2012, 15:24:05 »
Gaan ze er met beide voorpoten opstaan, wat doen ze dan als je een kleiner target neemt? Precisiewerk met de voorpoten of ga jij dan (in hun ogen) je criteria opeens aanpassen en daar waar vroeger 2 voorpoten moesten voor een beloning opeens tevreden zijn met 1 voorpoot? Dat is dan eigenlijk ook niet duidelijk voro de hond? Als jij toestaat van nog maar met 1 poot er op te staan, gaan ze misschien nog eens proberen of 1 nagel voldoende is en daarna of 1 nagel in de buurt ok is? Vermits je toch je criteria aanpast.

Ik vind persoonlijk de neus veel duidelijker voor de hond en handig bij het kleiner maken van het target.

Wat ik dan weer een nadeel vind van een (neus)target. Raakvlakken in volle snelheid komt eigenlijk vooral van uit de achterhand. Volop naar beneden en dan in de rem met alle gewicht op de achterhand. Door hen aan te leren om met de neus naar beneden te gaan, maak je het hen ergens wel lastig, want dan kan er een fractie minder gewicht naar achter toe gaan (zeker lastig op het dak) Op de wip is het dan weer ideaal, want als ze over de boord gaan hangen, naar hun target, dan gaat de wip in volle snelheid naar beneden.

Ik ben zelf eigenlijk nog niet helemaal uit. :lol: Ik heb nog een paar maand.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2012, 16:55:51 »
In elk geval, ik begin volgende groep met Kalypso, met target, niemand die me er iets van zal zeggen hoop ik. :lol:

Ik wil met Naessa ook met het tagret beginnen en dus zelf niet voor het vlak gaan staan.
Ik wil vermijden dat ik een hond heb die de vlakken traag neemt.

Gaan ze er met beide voorpoten opstaan, wat doen ze dan als je een kleiner target neemt? Precisiewerk met de voorpoten of ga jij dan (in hun ogen) je criteria opeens aanpassen en daar waar vroeger 2 voorpoten moesten voor een beloning opeens tevreden zijn met 1 voorpoot? Dat is dan eigenlijk ook niet duidelijk voro de hond? Als jij toestaat van nog maar met 1 poot er op te staan, gaan ze misschien nog eens proberen of 1 nagel voldoende is en daarna of 1 nagel in de buurt ok is? Vermits je toch je criteria aanpast.

Ik vind persoonlijk de neus veel duidelijker voor de hond en handig bij het kleiner maken van het target.

Wat ik dan weer een nadeel vind van een (neus)target. Raakvlakken in volle snelheid komt eigenlijk vooral van uit de achterhand. Volop naar beneden en dan in de rem met alle gewicht op de achterhand. Door hen aan te leren om met de neus naar beneden te gaan, maak je het hen ergens wel lastig, want dan kan er een fractie minder gewicht naar achter toe gaan (zeker lastig op het dak) Op de wip is het dan weer ideaal, want als ze over de boord gaan hangen, naar hun target, dan gaat de wip in volle snelheid naar beneden.

Ik ben zelf eigenlijk nog niet helemaal uit. :lol: Ik heb nog een paar maand.

ah daar heb je wel een punt.... :denk:
Ik ga het ook is uitneuzen (en dus best even wachten met targettraining dus...)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal