collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Trainen jullie agility bij warm weer?  (gelezen 5390 keer)

Offline TerriPoody

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 979 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Lives with, for & thanks to dogs
Trainen jullie agility bij warm weer?
« Gepost op: juli 08, 2013, 14:17:51 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Tja, het zonnetje is gearriveerd, nog geen hittegolf natuurlijk maar voor onze viervoeters is het snel te warm.
Dus vroeg ik me af tot welke temperaturen jullie agility gaan trainen?
Houden jullie daarbij ook rekening met de leeftijd van de hond (Fiore bv. is 7 jaar)?

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
Re: Trainen jullie agility bij warm weer?
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2013, 14:56:35 »
Ik ben gisteren niet geweest omdat ik weet dat mijn hond met die warmte toch niet goed presteert. Hij is dan echt snel moe en dan heeft de training ook niet veel zin vind ik. Maar hangt van hond tot hond af natuurlijk. Ik zou gewoon naar de hond kijken. Je kan eventueel ook 1 parcours lopen of zo en dan stoppen als je ziet dat je hond het moeilijk heeft.
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen m.

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2013, 15:10:34 »
Mijn zorg is, Fiore kan slecht tegen warmte, die kruipt op zo'n dagen ook binnen als wij buiten zitten, omdat het daar frisser is.
En ze zou dan wel lopen omdat ze het zo graag doet maar het zou haar geen goed doen denk ik.
De lessen zijn daar ook zo ingedeeld dat je verschillende parcours meteen na elkaar loopt dus ja...
Misschien passen we maar beter op zo'n dagen als deze (en warmer)...

Offline Kinai

• hondenvriend pro
  • *
  • 112 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2013, 15:12:44 »
Wij maken de hondjes wat nat en dat scheelt toch. Er worden kortere parcourskes gelopen en Kinai krijgt zijn koeljas aan. Als ik zie dat het t is, stop ik meteen. Wij trainen wel maar om 20uur dus de ergste hitte is dan wel voorbij. Vanavond ga ik zien wat hij doet maar veel fut zit er alvast niet in  :happywink:

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2013, 15:46:55 »
Dat scheelt al wel wat h als je om 20u traint en dan eventueel met zo'n koeljas  :yes:
Wij trainen vrij vroeg daar, tussen 18 en 19u, vind ik wel leuk, dan kan ik met de anderen ook nog iets doen maar ja, is dan idd nog vrij warm op zo'n dagen.
Ben gestopt op onze vorige school omdat het eens we in graad 1 kwamen (Noshje) maar om 21u15 startte maar met zo'n weer is dat eigenlijk nog een pluspunt  :vuistje:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2013, 11:43:05 »
Normaal had ik maandag les met Naessa maar die ging niet door, het was te warm. Wij trainen een volledig uur zonder veel pauze en dat zou teveel van het goede geweest zijn :mrgreen:

Vandaag heb ik ook training en normaal zal de les doorgaan (tenzij het in de namiddag ineens super warm wordt).

Een wedstrijd is nog anders. Dan moeten ze niet lang lopen, dus dat is dan beter te doen. Zo hadden we dit weekend een wedstrijd en ben dan gewoon gegaan. Er stonden ook wel badjes waar je je hond in kon verfrissen. Verder veel in de schaduw houden.

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2013, 12:00:56 »
Rollo's les van maandag ging dus inderdaad niet door. Het terrein is daar ook heel open, zo goed als geen schaduw.
Thuis ligt mijn terrein (= mijn tuin  :mrgreen:) half onder de kersenboom en daar kan ik wel wat doen nog, maar zowiezo heb ik geen plaats voor meer dan een 4 tal sprongen en een weave of wip of tunnel.

Vanavond misschien wel naar de training. Dat zijn vooral kleine stukjes en veel wachten, want Rollo zit nog in de beginners (pre-tap).

Met Joska loop ik liever niet bij dit weer, die heeft daar heel snel last van, en is normaal al geen snelle hond.

Ben wel nieuwsgierig welke koelvesten zo al in gebruik zijn. Ervaringen?

Offline Kinai

• hondenvriend pro
  • *
  • 112 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2013, 14:06:02 »

Ben wel nieuwsgierig welke koelvesten zo al in gebruik zijn. Ervaringen?

Hier die van Ruffwear en zo  :thumbs: tevreden van! Kinai doet ze met plezier aan als het warm is.

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: juli 19, 2013, 22:56:16 »
Niet trainen = niet op wedstrijd gaan . Cooljasjes allerhande geven genoeg comfort voor de hond om op wedstrijd te gaan . Niet te flauw zijn met die honden omdat je het zelf te heet vindt  . Er mogen wel cooljasjes voor geleiders uitgevonden worden ...Morgen naar Lihos . Zondag geven ze daar 30 graden . Cooljasje en het perfect doenbaar voor de honden .

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2013, 23:34:33 »
Als het gewoon voor mezelf was, had ik de vraag niet gesteld hoor, ik kan best tegen de warmte  :happywink:

Offline arrow

• startende hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2013, 14:57:15 »
Fieke, voor sommige honden misschien perfect doenbaar. Mijn groenendaeler kan echter niet zo goed tegen de warmte en slentert over een parcours als het zeer warm wordt. Hij heeft ook een koelvest, maar als het echt boven de 30 gaat, is dit voor hem toch niet meer voldoende meen ik te zien.  Dus tsja, normaal gezien ben ik ingeschreven voor Lihos zondag, maar ik denk niet dat ik hem er een plezier mee doe om daar te gaan in springen  (worden waarschijnlijk toch twee DK's wegens overschrijding maximum parcourstijd dan). Ik denk dat het plezier en welzijn van de hond centraal moet blijven staan en dat het al dan niet trainen of wedstrijden lopen met de hitte echt wel afhangt van hond tot hond. Als hij er geen plezier aan beleeft, is de beslissing snel genomen.

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2013, 15:23:55 »
Hangt inderdaad van hond tot hond af vind ik, met Noshje train ik bv. wel, die blijft er plezier in hebben, ook al is het warmer.
Ik zou met Fiore ook liever wel gaan maar gezien ik weet dat zij er helemaal niet goed tegen kan, doe ik dat niet op zo'n dagen...

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2013, 17:25:36 »
Met Rex doe ik uiteraard geen agility meer (artrose) ,maar op onze school doen ze bij warm weer maar een half uurtje les ipv een uur. (en er is ook een klein vijvertje met proper water waar ze in kunnen afkoelen)

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: juli 23, 2013, 00:24:48 »
@Arrow ,
tja zo'n Groenendaler trekt die warmte nog aan met zijn kleur . Elke hond is anders . Moest ik hond zijn , er zou weinig inzitten bij 30 graden .
Maar ons Vlindertje heeft toch weer prima gelopen bij 30 graden zondag , 5 parcours en 2 maal in de prijzen . Go Bieke ! Voor de rest lag ze in de schaduw , cooljasje aan als ze begon te hijgen . 't Is geen stresstype . Die maft heel de wedstrijddag , maar vlamt wel als ze moet gaan vlammen ....Ze is misschien net iets te klein (26cm) om bij de toppers te geraken . Maar toch goed bezig !

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2013, 00:45:57 »
Niet trainen = niet op wedstrijd gaan . Cooljasjes allerhande geven genoeg comfort voor de hond om op wedstrijd te gaan . Niet te flauw zijn met die honden omdat je het zelf te heet vindt  . Er mogen wel cooljasjes voor geleiders uitgevonden worden ...Morgen naar Lihos . Zondag geven ze daar 30 graden . Cooljasje en het perfect doenbaar voor de honden .

ik heb honden weten sterven op wedstrijd door de hitte...
ik ga het echt ni proberen omdak ni flauw mag doen met de honden (maar idd, ik kan zelf ni heel goe tegen t warm weer)  :weetniet:
vorig jaar gelaste de organisatie van de canicross zelf een wedstrijd af wegens te warm en onverantwoord (en pas daags op voorhand, dus das nog een hele organisatie om dat tijdig kenbaar te maken...

ik heb 1 donkerdere hond, 1 iets oudere hond en nen hond die geen grenzen kent (liever doodvallen dan opgeven - type) en nen auto zonder airco... al mag het iets zijn waar ik een half jaar naar heb uitgekeken, bij te extreem weer waag ik mij er niet door (mezelf wel maar mijn honden niet)...
zelfde als bij spekgladde wegen in de winter ... honden heb er niks aan als ik van links naar rechts schuif, bomen ontwijkend, om toch maar ergens te geraken...

en er bestaan trouwens koelvesten voor geleiders (hyperkewl  :wink: )

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: juli 27, 2013, 23:24:54 »
Canicross lopen is nog iets anders dan een paar agility parcourtjes van max. 45 seconden bij 30C .

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #16 Gepost op: juli 28, 2013, 00:45:57 »
Dus bezorgd zijn dat je hond oververhit geraakt op een agility-wedstrijd is maar 'flauw'?  :?

Achja, dan ben ik maar een flauwe, overbezorgde trees! :hmpf: (& proud of it!!  :yes:)

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: juli 28, 2013, 00:50:15 »
Hier een witte hond maar een paar x 45sec alles geven doe k met hem niet, hij kan er slechter tegen als de zwarte, met haar zou ik het wel durven  :weetniet: niet alle honden kunnen hier tegen heeft geen zak met flauw of niet flauw doen te maken  :?

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: juli 28, 2013, 08:28:47 »
Gisteren op de EO heel veel geschoren honden gezien. Shelties en borders, opvallend veel van de Finnen, 't was geen zicht maar ze liepen wel snel (weet niet hoe ze met pels zouden gelopen hebben, dus ik weet niet of het echt verschil maakt).
Er was een gladharige hond (kon het ras niet thuisbrengen, het leek op een heel smalle labrador) die duidelijk las had van de warmte, die liep met de bek wijd open en bakte er niks van, en er waren ook 2 beardies die op zicht met gemak rondvlogen.
Ik weet natuurlijk niet hoe deze honden gekoeld werden voor ze de ring in kwamen. Er stonden heel wat auto's te draaien ivm airco.

Dus, ja, niet elke hond kan er even goed tegen. En sommige honden zijn ook gemakkelijker te koelen dan andere (kleine honden tov grote, kort haar, lang haar, geschoren of niet) terwijl sommige baasjes beter zijn toegerust dan anderen (ik heb bvb geen airco in mijn auto)

Kijk naar je hond en de omstandigheden  :thumbs:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #19 Gepost op: juli 28, 2013, 09:00:24 »
Canicross lopen is nog iets anders dan een paar agility parcourtjes van max. 45 seconden bij 30C .

om een hitteslag te krijgen heb je ook maar een paar seconden nodig zenne ;)
(over een zonneslag zwijg ik ;) )

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal