collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Starten met agility  (gelezen 4092 keer)

Offline Plucheke007

• warme hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Starten met agility
« Gepost op: juni 18, 2011, 20:12:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hey,
Ik zou graag agility gaan doen met ons malamute teefje. Ik vind echter niets in de buurt en snap ook niet goed hoe het zit met de toelating en dergelijke... .
Wat moet je doen voor je aan agility kan beginnen? En weet iemand een leuke club in de buurt van Tienen?

Offline Steefielicious

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
Re: Starten met agility
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2011, 23:52:29 »
Voor Agility is het belangrijk dat je hond goed kan luisteren (dus je zou best al gehoorzaamheid gevolgd hebben)
en ik dacht dat je hond 1 jaar oud moet zijn om te mogen starten met Agility!
Koop anders eens een Agilitysetje in de winkel voor in je tuin en probeer hem thuis al eens wat te trainen! ;)

Offline Plucheke007

• warme hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2011, 00:14:10 »
We hebben een gehoorzaamheidscurs us gedaan hier in de buurt, maar hebben deze niet uitgedaan omdat ze heel de tijd werken met slipketting en correcties geven en dat is niet de manier waarop ik met haar wil werken. Ze luistert echt heel goed, daarmee bedoel ik niet dat ze alle "bekende commando's" klakkeloos volgt, maar ze is heel baasgericht. Bijvoorbeeld als we op een loopweide aan het spelen zijn moet ik maar 1 keer roepen en ze staat bij me, op straat ook, ... . Maar moet je dit dan op één of andere manier kunnen bewijzen?

Ik heb met haar op de woefdag in huizingen een paar hindernisjes gedaan, ze sprong na 2 x proberen al door de hoepel en ging ook over een hindernis heen. Denk dat dit echt iets voor haar is. Ze is heel springerig, vrolijk, ... en ik wil met haar dus ook iets actiefs gaan doen waar ze plezier aan kan beleven.

Ik heb op internet al vaak gelezen dat je toelating moet doen, maar dit word dan maar 1 keer per jaar georganiseerd... . Kan toch niet dat je een jaar moet wachten dan om te mogen starten?

Offline Yenta, Febe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2011, 10:56:35 »
Wanneer je met de cursus agility kan beginnen wordt bepaald per hondenschool. Op de ene hondenschool kan je altijd beginnen, op een andere hondenschool maar één of twee keer per jaar.
Dat is afhankelijk van hoe ze het zelf willen.
Ook bepaald elke hondenschool zelf wat de instap voorwaarden zijn. Maar meestal is het voldoende als de hond de basiscommando's (zit, af, blijf, naar u toe komen) kent. maar hij moet natuurlijk wel zonder leiband kunnen luisteren.

Ik ken niet zo veel hondenscholen in de buurt van Tienen, het enige wat ik zo kan bedenken is het A-team in Bertem...

Offline Emmanuelle

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 148 HV-Punten
    • Trimsalon / winkel / webshop
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2011, 11:12:42 »
Bij ons op de hondenschool mocht je zo starten, zonder gehoorzaamheid.
Maar ja het is toch de bedoeling dat je een hond een beetje luistert, anders houd je heel de tijd de anderen op (als je hond altijd gaat lopen bv.)
Bij ons mocht je ook altijd beginnen. Maar ik denk dat het allemaal afhankelijk is van hondenschool, dat je dus best eventjes informeert op de hondenschool.

Mocht je interesse hebben in agility sets om thuis te oefenen, ik heb er nog (nieuwe) staan, stuur me dan even een pb'tje.

Groetjes,

Emmanuelle

Offline Jakary

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 43 HV-Punten
  • You make it all worthwhile <3
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2011, 20:02:09 »
In Herk-de-stad zit een goede hondenschool (Olmenhof) die op een positieve manier traint en waar je agility kan doen. De afstand valt nog wel mee vanuit Tienen.
~You are the earth beneath my feet, you are my gravity~

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2011, 20:05:38 »
ahaa, deze volg ik!

ging vroeger een tijdje bij de hagelandse te Kumtich, maar..... voor agility is het niet dat.
en ze hadden toen ook te weinig geintreseerden. :doh:

Offline Plucheke007

• warme hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2011, 23:20:54 »
Ik ging ook in de hagelandse van Kumtich, ben daar gestopt wegens "meningsverschil" over manier van opvoeden. En er zijn inderdaad geen mogelijkheden qua sport beoefening.

Ben trouwens vandaag gaan kijken en info gaan vragen in de Tieltse hondenvereninging in Tielt-Winge. Dit is goed meegevallen, hebben wel geen goede indruk gemaakt met Kali, man wat was ze druk :d :d Onmiddellijk laten weten dat ze een malamute is. Maar ze waren heel vriendelijk, kwamen uitleg geven en volgende woensdag ga ik de eerste keer meedoen, hopelijk is ze dan wel in form :-)  Er waren een 6-tal honden die om beurten het parcours mochten opkomen om te oefenen. (Heb wel alleen het laatste half uur gezien van de les) Maar denk dat er een goede afwisseling was tussen activiteit en rust. Ze hebben mij ook gezegd om even bij de dierenarts te passeren om te vragen of ze wel mag agility doen (omdat malamutes zware boten en vaak zwakke heupen hebben).

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2011, 06:55:48 »
vaak zwakke heupen?? amaai, dan is er veel verandert int ras sinds vroeger? :wow:

ja, ik deel je gedacht over de eerste school
Laat weten hoe het gaat op die school in Tielt-winge, ben best benieuwd :D

Ik ging ook in de hagelandse van Kumtich, ben daar gestopt wegens "meningsverschil" over manier van opvoeden. En er zijn inderdaad geen mogelijkheden qua sport beoefening.

Ben trouwens vandaag gaan kijken en info gaan vragen in de Tieltse hondenvereninging in Tielt-Winge. Dit is goed meegevallen, hebben wel geen goede indruk gemaakt met Kali, man wat was ze druk :d :d Onmiddellijk laten weten dat ze een malamute is. Maar ze waren heel vriendelijk, kwamen uitleg geven en volgende woensdag ga ik de eerste keer meedoen, hopelijk is ze dan wel in form :-)  Er waren een 6-tal honden die om beurten het parcours mochten opkomen om te oefenen. (Heb wel alleen het laatste half uur gezien van de les) Maar denk dat er een goede afwisseling was tussen activiteit en rust. Ze hebben mij ook gezegd om even bij de dierenarts te passeren om te vragen of ze wel mag agility doen (omdat malamutes zware boten en vaak zwakke heupen hebben).

Offline Plucheke007

• warme hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2011, 18:21:27 »
Malamute's hebben heel zware botten en dus van nature niet echt gemaakt om veel en hoog te springen. Niet dat ze het niet kunnen, maar hierdoor bestaat er gewoon een kans op zwakkere heupen. Als er met malamute's gefokt wordt moet er steeds getest worden op HD, zoals bij de meeste grote rassen, omdat bij zwaardere honden de kans gewoon groter is op HD. Dat bedoelde ik :-). We hebben geluk, het teefje waar ik agility mee doe ondertussen is maar een kleine malamute en heeft haar heupen al laten pre-testen voor de fok, dus op dat gebied ben ik zeker dat het geen kwaad kan.

Nu, ik ben dus naar Tielt-Winge geweest en ik moet zeggen, niets als positiefs hierover :-) Heel vriendelijke vrouw die de les geeft, heel zacht tegen de honden en weet wel waar ze over spreekt. Er is niet zo veel volk, de 1ste les waren we maar met 2, de 2de les waren we met 4, waaronder een vriendin van mij die ik had meegevraagd. Dus hierdoor kom je vaak aan de beurt en kan je goed oefenen.

Het ging super met Kali ook! Na de 2de les kan ze al 3 hindernissen achter elkaar nemen, de tunnel en 2 sprongen (en deze stonden in een hoek van 90graden, dus ben heel trots op mijn meisje). Ook hebben we het dak al los genomen na 1 keer proberen, zijn we door de hoepel gegaan en hebben we de eerste 4 paaltjes van de slalom al los kunnen nemen (mocht niet meer om te beginnen). SUPER LEUK!!!

Offline sky

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2012, 06:09:04 »
Ik wil ook agility doen met mijn border. De hondenschool raad me aan te starten met gehoorzaamheid Sectie 4B en vanaf de Aklas agility erbij te nemen. Ze trainen met een slipketting in de 4B is dat wel een goede keuze als agility het uitgangspunt en doel is??

Offline zini

• warme hondenvriend
  • *
  • 55 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 19, 2012, 16:16:28 »
Ik wil ook agility doen met mijn border. De hondenschool raad me aan te starten met gehoorzaamheid Sectie 4B en vanaf de Aklas agility erbij te nemen. Ze trainen met een slipketting in de 4B is dat wel een goede keuze als agility het uitgangspunt en doel is??

Trainen met slipketting is voor niks een goed uitgangspunt  :wink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal