collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Agility met chihuahua  (gelezen 7428 keer)

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Agility met chihuahua
« Reactie #40 Gepost op: februari 20, 2013, 18:45:27 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Gisteren de uitleg gekregen voor de raakvlaktraining om met agility te kunnen starten. Hera deed het al goed, dus ik denk dat ze hier snel mee weg zal zijn. Nu thuis goed oefenen en dan zien we wel weer. Ze vond het in elk geval leuk, om weer iets nieuws te kunnen doen. Daarom ben ik ook blij dat we bij gehoorzaamheid naar een andere klas mogen (van beginners naar pups).

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #41 Gepost op: februari 20, 2013, 18:54:51 »
Gisteren de uitleg gekregen voor de raakvlaktraining om met agility te kunnen starten. Hera deed het al goed, dus ik denk dat ze hier snel mee weg zal zijn. Nu thuis goed oefenen en dan zien we wel weer. Ze vond het in elk geval leuk, om weer iets nieuws te kunnen doen. Daarom ben ik ook blij dat we bij gehoorzaamheid naar een andere klas mogen (van beginners naar pups).

:thumbs:

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #42 Gepost op: april 20, 2013, 16:49:34 »
Het is alweer even geleden dat ik hier nog gepost heb. Bij deze een update:

Volgende week donderdag mag ik met Hera starten bij de beginners. Maar voor de zekerheid ga ik eerst nog een keer bij de dierenarts op controle, om te kijken of ik met haar aan agility kan doen. Het zou in elk geval een toffe sport zijn. Bovendien zal ze de kleinste van de hoop zijn, want voor zover ik weet doet er geen andere chihuahua mee in deze groep.

Ik ben benieuwd of ze het leuk zal vinden. De raakvlaktraining met de plank alvast wel. Daar rent ze met veel enthousiasme over. Nu moet ze enkel nog leren om tijdig te stoppen, ze is nog iets te enthousiast :)

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #43 Gepost op: april 20, 2013, 18:39:33 »
Het is alweer even geleden dat ik hier nog gepost heb. Bij deze een update:

Volgende week donderdag mag ik met Hera starten bij de beginners. Maar voor de zekerheid ga ik eerst nog een keer bij de dierenarts op controle, om te kijken of ik met haar aan agility kan doen. Het zou in elk geval een toffe sport zijn. Bovendien zal ze de kleinste van de hoop zijn, want voor zover ik weet doet er geen andere chihuahua mee in deze groep.

Ik ben benieuwd of ze het leuk zal vinden. De raakvlaktraining met de plank alvast wel. Daar rent ze met veel enthousiasme over. Nu moet ze enkel nog leren om tijdig te stoppen, ze is nog iets te enthousiast :)
Ik wou ook met Cériel (yorkshire) agility starten, maar de instaplessen op onze hondenschool zijn al een tijdje geleden van start gegaan en voor Cériel was het in die periode te koud  :doh:
Nu ja, ik ben zelf in de tuin al begonnen met hem leren over een hindernis te springen want dat is voor mijn kleine jongen al een hele opgave, tegen volgend jaar zijn we zeker klaar voor de instaplessen  :thumbs:
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #44 Gepost op: april 24, 2013, 12:27:55 »
Ik duim alvast voor Cériel, dat je met hem ook agility kan gaan doen :thumbs:

Vandaag naar de DA geweest. De pup van mijn zus moest nog een check-up krijgen, Tupac zijn vaccins van dit jaar en Hera mocht dan ineens mee om haar pootje te laten nakijken. Wat ik dacht is dus bevestigd, het is zeer goed genezen. Bij de andere knie moest de dierenarts veel moeite doen om de knieschijf te laten luxeren. Dat is positief. Hij zegt dat het geen probleem zou mogen zijn om aan agility te doen met haar. En moest het Hera niet liggen, dan kan ik altijd nog voor Doggy dance kiezen of zo.

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #45 Gepost op: april 24, 2013, 14:31:06 »
Je zal morgen Levi zijn zus zien bij de agility. Zij is een stuk rustiger dan hem  :mrgreen:

Offline arrow

• startende hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #46 Gepost op: april 25, 2013, 07:56:24 »
ik denk dat we samen de agility zullen starten he, in dezelfde groep... dreamer (tervuren) had onlangs nogal interesse in je hondje. ben benieuwd wat het gaat geven. we kijken er naar uit.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #47 Gepost op: april 28, 2013, 18:20:26 »
Je zal morgen Levi zijn zus zien bij de agility. Zij is een stuk rustiger dan hem  :mrgreen:

Zij is inderdaad een stuk rustiger!

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #48 Gepost op: april 28, 2013, 18:23:05 »
ik denk dat we samen de agility zullen starten he, in dezelfde groep... dreamer (tervuren) had onlangs nogal interesse in je hondje. ben benieuwd wat het gaat geven. we kijken er naar uit.

Aha :) Het viel mee eigenlijk he. Maar die ene keer ben ik toch maar wijselijk met iemand van plaats gewisseld :lol:

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #49 Gepost op: april 28, 2013, 18:24:46 »
Hera vond het toch redelijk leuk donderdag. Het was alleen jammer dat ze ineens afgeleid was door enkele gevallen snoepjes. Ik ben benieuwd hoe het volgende week zal gaan.

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #50 Gepost op: april 28, 2013, 18:46:03 »
Hera vond het toch redelijk leuk donderdag. Het was alleen jammer dat ze ineens afgeleid was door enkele gevallen snoepjes. Ik ben benieuwd hoe het volgende week zal gaan.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #51 Gepost op: mei 07, 2013, 22:33:03 »
Vandaag onze 3e les gekregen. Ondanks de wolkbreuk was het heel leuk! Maar eenmaal thuis vlogen mijn jas en kleren wel in de wasmachine. Als het nog eens zo'n slecht weer is, dan doe ik mijn regenpak aan denk ik.

Hera begint er duidelijk plezier in te krijgen, ze vloog over de sprongen en kwam na de laatste meteen terug naar mij. Ze is wel nog bang van de wip, dus dat gaan we rustig moeten aanleren. Niet alle honden zijn daar even snel mee weg. Maar dat hoeft ook niet :)

Ik kijk al uit naar de volgende les  :yes:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #52 Gepost op: mei 08, 2013, 08:02:04 »
Vandaag onze 3e les gekregen. Ondanks de wolkbreuk was het heel leuk! Maar eenmaal thuis vlogen mijn jas en kleren wel in de wasmachine. Als het nog eens zo'n slecht weer is, dan doe ik mijn regenpak aan denk ik.

Hera begint er duidelijk plezier in te krijgen, ze vloog over de sprongen en kwam na de laatste meteen terug naar mij. Ze is wel nog bang van de wip, dus dat gaan we rustig moeten aanleren. Niet alle honden zijn daar even snel mee weg. Maar dat hoeft ook niet :)

Ik kijk al uit naar de volgende les  :yes:
Super,
zeg heb je enig idee welke schofthoogte je chi'tje heeft? Wat ze weegt?
En bijgevolg dan ook mijn prangende vraag: over welke hoogte moet ze op de agility springen?

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #53 Gepost op: mei 08, 2013, 13:15:58 »
Hera weegt met moeite 2,2kg. Ze wil maar niet zwaarder worden, in tegenstelling tot Bailey en die mag net niet verdikken  :doh:
Haar schoft zal ik eens nameten als ik mijn rolmeter vind. Of een lintmeter ergens.

Ik schat dat de sprongen op 15-20 cm hoogte staan. Voorlopig denk ik niet dat dat gaat verhogen, Hera moet eerst nog leren om hoog genoeg te springen zodat ze de 'lat' niet raakt. Dat gaat al goed eigenlijk. Buiten één keer dat ze er in geslaagd is om die te laten vallen  :fuu:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #54 Gepost op: mei 08, 2013, 18:14:58 »
Hera weegt met moeite 2,2kg. Ze wil maar niet zwaarder worden, in tegenstelling tot Bailey en die mag net niet verdikken  :doh:
Haar schoft zal ik eens nameten als ik mijn rolmeter vind. Of een lintmeter ergens.

Ik schat dat de sprongen op 15-20 cm hoogte staan. Voorlopig denk ik niet dat dat gaat verhogen, Hera moet eerst nog leren om hoog genoeg te springen zodat ze de 'lat' niet raakt. Dat gaat al goed eigenlijk. Buiten één keer dat ze er in geslaagd is om die te laten vallen  :fuu:
15-20cm moet haalbaar zijn voor Cériel als we zo voort blijven oefenen. Ondertussen springt hij zonder moeite over 12cm.
Ik heb plankjes op maat laten zagen: 8-9-10-11-12-13-14-15cm; want ik was begonnen met een borstelsteel, maar meneertje kruipt er op den duur onder als het hem stiekem te hoog wordt  :mrgreen:
Ik zet ook meerdere plankjes achter elkaar, en hij krijgt pas zijn beloning als hij over alle plankjes (op bevel) is geweest.
Met de wave durf ik niet beginnen omdat ik bang ben het fout aan te leren. Idem als bruggen ed, wat werkt met raakvlakken.
Ik heb er zoveel verstand niet van, maar om hem te léren springen heb ik alvast mijn plankjes aangeschaft.
Bij ons moeten ze ook door een band springen heb ik al gezien, en die kan niet lager dan een bepaalde hoogte,
kheb er overlaatste eens goed op gelet en ik vond dat precies wel vrij hoog voor Cériel (ik schat 35cm)

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #55 Gepost op: mei 08, 2013, 18:22:38 »
De wave kan je bijvoorbeeld aanleren met de 2 x 2 methode. Dan leert Cériel dit zelfstandig te doen. Een filmpje waar alles duidelijk wordt uitgelegd:

Wat de raakvlakken betreft, daar ga je met een klein hondje normaal gezien weinig problemen mee hebben. Grote honden durven er al eens over springen. De kleintjes hebben dat probleempje niet zo  :wink: Hoe ze het bij ons aanleren: commando 'over' geven, hond over de plank laten lopen en wanneer de voorpoten in het gras staan, click en beloning geven (achterpoten blijven dus op de plank). Daarna meteen rechtdoor lopen. En zo enkele keren per dag oefenen. Zowel links als rechts van je. Als extra hulp kan je de leiband korter vasthouden. De beloning geef je best ook vlak voor de hond, zodat hij mooi recht blijft staan. Staat hij scheef of loopt hij nog door, dan pak je hem even op en zet je hem op zijn plaats voor je het snoepje geeft. Hera was er vrij snel mee weg maar is zo enthousiast, dat ze meestal vergeet te stoppen aan het eind en dus gewoon door loopt :lol: Maar aangezien ze zo klein is zei de instructrice dat het waarschijnlijk toch geen probleem zal vormen.

Er zullen nog wel andere methodes zijn om de raakvlakken aan te leren denk ik. Maar zo doen ze het bij ons en de meeste honden hebben het toch door op de duur. Zolang je er maar voldoende op oefent.

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #56 Gepost op: mei 08, 2013, 22:38:24 »
Raakvlakken ook met de kleinsten best goed oefenen : 2 on-2 off .
Mijn Vlinder is 24 cm en weegt 2,8 kg maar durft toch al eens een raakvlak te missen , vooral bij de brug , soms ook op de kapel . Onderschat een vlammende mini niet !

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #57 Gepost op: mei 08, 2013, 23:40:34 »
Bij mij gaat het alleszins goed. Maar buiten de wip, hebben we dan ook nog geen andere toestellen geoefend. Misschien moet ik nog op mijn woorden terug komen  :vuistje:

Leuk dat jij een vlinder hebt. Ik heb langharige chi's en sommige mensen denken dus dat dat vlinderhondjes zijn. Ik zie het verschil wel, maar leken blijkbaar niet.

Offline jenny

• warme hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #58 Gepost op: mei 09, 2013, 04:18:47 »
eerst zie je nog effen de border en daarna de chihuahua....mooi om te zien

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #59 Gepost op: mei 09, 2013, 08:32:27 »
Bij ons wordt de 2-on 2-off voor de kleintjes toch iets aangepast. Zij leren met 4 pootjes op de vlakken, niet 2 in het gras. Dit is vooral bij de wip veiliger, je wilt die kleine pootjes niet onder de wip...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal