collapse

Auteur Topic: IPO/IGP/Kringroep/Ringtraining/...?!  (gelezen 1262 keer)

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
IPO/IGP/Kringroep/Ringtraining/...?!
« Gepost op: augustus 28, 2019, 15:15:34 »
Oke dus.  :lol:

Ik ben me momenteel een beetje aan het oriënteren in de verschillende takken van africhting specifiek voor herders, maar ik heb het gevoel dat de websites hiervan niet echt up-to-date zijn, of dat ze gewoon niet bestaan.
Volgende week ga ik kijken naar een kringgroep. Ik ging er vanuit dat dat IGP was (dus speuren, appel, en pakwerk?) maar nu twijfel ik, want ik lees hier en daar ook IPO en ringtraining. Ik dacht dat IGP en IPO hetzelfde was, maar dat klopt niet. Als ik ringtraining opzoek krijg ik dat dat gehoorzaamheid, pakwerk, en springen is. Maar bij IGP zit er ook ‘springen’ bij het appel dan? Of hoe moet ik dit zien?
In de sticky die bij deze subgroep staat word ik niet veel wijzer aangezien veel links daar niet meer werken of gewoon leiden naar websites die voor mij niet overzichtelijk zijn…

Kan iemand me uitleggen wat IGP, IPO, en ringtraining inhoudt? Is een kringgroep gewoon een hondenschool voor herdershonden en kunnen zij eender welk van deze disciplines aanbieden? En waar vind ik een lijst met hondenscholen die dit aanbiedt?

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
Re: IPO/IGP/Kringroep/Ringtraining/...?!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2019, 15:23:17 »
IGP is de nieuwe naam van IPO, dit is dezelfde discipline.

Offline Don Tibolo

• hondenvriend pro
  • *
  • There's no love like animal-love
    • DogFun
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2019, 22:12:03 »
In welke regio zoek je een kringgroep?
Via de website van Kkush kan je een lijst vinden met alle verenigingen, maar het is wel waar dat de meeste clubs zo goed als geen website hebben, sommige hebben een groep op facebook maar je moet er eigenlijk echt eens naartoe gaan om info te krijgen. Laat ons zeggen dat het niet altijd de 'vriendelijkste' wereld is  :happywink: maar er lopen gelukkig veel sympathieke zielen rond!

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2019, 14:28:45 »
Ik zoek in de buurt van Diest/Halen/Bekkevoort/Aarschot/Zoutleeuw/...

Ik heb een kringgroep gevonden in Rillaar ( kringgroep 51, via deze site: https://www.vvdh.be/clubs/), en daar mag ik volgende week vrijdag gaan kijken. Ik moet zeggen dat ze inderdaad wel een beetje verbaasd deden toen ik belde. Ik denk dat ze niet zo vaak vrouwen aan de lijn krijgen (en je hoort aan mijn stem dat ik nogal jong ben). Ze zeiden voor de zekerheid bijvoorbeeld 'Maar mevrouwtje, je weet dat je met alles moet meedoen eh? Ook pakwerk.'  :mrgreen: Voor de rest wel heel vriendelijke meneer aan de lijn! Maar goed, nu weet ik dus niet of dit IPO is of ringtraining... Ik denk dat eerste aangezien ringtraining op die site niet wordt uitgelegd. Maar nu weet ik niet of ik ergens ook misschien eens naar ringtraining moet kijken. Is er uberhaupt veel verschil tussen die 2 zaken?

Offline maart

• *
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2019, 15:00:10 »
Dat is een IGP club. Op de site van de vvdh staat veel informatie, vvdh organiseert ook best veel.

Bedenk wel dat ze liever een werk lijn DH met FCI stamboom gaan zien waarschijnlijk. En niet iedere hond is geschikt natuurlijk voor de af richting (er kruipt ook echt veel tijd in, zowel in clubverband als alleen)

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2019, 18:46:42 »
Ja, ik twijfel nog altijd redelijk hard of het wat voor mij is, maar goed, best even kijken dan kan ik toch al beter een beeld vormen. Ik zoek gewoon een plek waar ik wat kan met een Duitse herder. Van mijn huidige hondenschool ben ik erg tevreden, maar die is veel te zacht/niet strikt genoeg voor een Duitse herder. Ze hebben ook niet zoveel ervaring met iets sterkere rassen of gedragsproblemen. Niet dat ik daar al direct van uit ga, maar toch. Om dan meteen voor een kringgroep te gaan is misschien ook niet nodig, maar ik heb het wel door mijn hoofd spoken.

Offline maart

• *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2019, 19:27:17 »
Eens gaan kijken is uiteraard sowieso het verstandigste  :thumbs:

Zeker qua wegwijs geraken in de wereld van de DH is aangesloten zijn bij een vvdh club een uitstekende zet.

Offline Artan

• *
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2019, 19:29:05 »
In Rillaar zit ook nog een IGP Club, “De Blaffers”.
Heel goede club, met 2 heel goede pakwerkers.

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2019, 10:04:08 »
Net eens opgezocht, en die club ziet er inderdaad ook fijn uit. Tof dat ze niet enkel DH hebben (waardoor ik denk dat ze ook niet te streng zijn als ik daar aankom met mijn non-werklijn?) Spijtig genoeg train ik met Odi al op dinsdag, donderdag, en zondag, dus een hondenschool die op andere dagen traint komt het best uit. Die andere in Rillaar traint op maandag, woensdag, en zaterdag als ik het goed heb...

Ik heb in ieder geval de club die jij aanraadt een mailtje gestuurd, Artan! Aangezien ik met Odi op dinsdag pas om 20.15 train en ze in Rillaar om 18.00 beginnen is het misschien wel mogelijk?

Offline chanelle

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2019, 12:17:49 »
Als je IPO gaat trainen, ga je daar wel voluit voor moeten gaan. Dat is geen discipline die je eventjes tussendoor doet. Daar ben je elke dag mee bezig. Dat is 2 keer in de week gaan speuren, 2 keer in de week pakwerk en elke dag wat gehoorzaamheid. Toch zeker in het begin.

Offline maart

• *
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2019, 15:06:35 »
Igp is een ganse avond training. Je bent er niet met een uurtje vanaf.  :wink:

Offline Obi

• *
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2019, 17:11:28 »
de gehoorzaamheid in het IGP programma is niet compatibel met die uit de gehoorzaamheid!
Andere commando's... je zal moeten kiezen vrees ik...
Houd er rekening mee dat je toch een uur of 4-5 per training op de club zal zitten..
Bij ons wordt er eerst appél getraind (zelfstandig dus niet in groep).. daarna om de beurt pakwerk..

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2019, 18:42:08 »
Ah oké, nu is het me ook meteen duidelijk waarom ze zo vroeg op de avond beginnen trainen.  :lol: Maar 2 keer per week pakwerk, 2 keer per week speuren,... De hondenschool waar ik ga kijken (en sommigen die ik heb opgezocht) trainen 2-3 keer per week. Ik verwacht dat dat voldoende is? (Waar je dan wel een hele avond aan kwijt bent, dat snap ik), en dan thuis wat gehoorzaamheid? Aangezien ik niet echt weet hoe je pakwerk of speuren thuis zou kunnen oefenen?

Gehoorzaamheid en agility doe ik trouwens met mijn sheltie, dat zou ik niet voor mijn Duits willen. Of nuja, ofwel IGP, ofwel gewone gehoorzaamheid + mantrailen. Daar ben ik dus niet helemaal uit. Grootste struikelblok voor IGP zal waarschijnlijk tijd zijn (aangezien ik niet élke avond uren kan vrijmaken) en het feit dat ik geen hond uit werklijn neem. We zullen zien wat mijn bezoek aan de kringgroep volgende week zegt.

Appél is gehoorzaamheid als ik het goed heb? En in het begin wordt dat wel aangeleerd? Aangezien je zegt dat dat zelfstandig is. Ik zou niet weten hoe te beginnen namelijk.  :mrgreen:

Offline Obi

• *
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2019, 20:53:50 »
Ah oké, nu is het me ook meteen duidelijk waarom ze zo vroeg op de avond beginnen trainen.  :lol: Maar 2 keer per week pakwerk, 2 keer per week speuren,... De hondenschool waar ik ga kijken (en sommigen die ik heb opgezocht) trainen 2-3 keer per week. Ik verwacht dat dat voldoende is? (Waar je dan wel een hele avond aan kwijt bent, dat snap ik), en dan thuis wat gehoorzaamheid? Aangezien ik niet echt weet hoe je pakwerk of speuren thuis zou kunnen oefenen?

Gehoorzaamheid en agility doe ik trouwens met mijn sheltie, dat zou ik niet voor mijn Duits willen. Of nuja, ofwel IGP, ofwel gewone gehoorzaamheid + mantrailen. Daar ben ik dus niet helemaal uit. Grootste struikelblok voor IGP zal waarschijnlijk tijd zijn (aangezien ik niet élke avond uren kan vrijmaken) en het feit dat ik geen hond uit werklijn neem. We zullen zien wat mijn bezoek aan de kringgroep volgende week zegt.

Appél is gehoorzaamheid als ik het goed heb? En in het begin wordt dat wel aangeleerd? Aangezien je zegt dat dat zelfstandig is. Ik zou niet weten hoe te beginnen namelijk.  :mrgreen:

ik train ook niet iedere dag hoor, daar heb ik de tijd niet voor...
Ik heb ook helemaal geen ambities maar ik snap wel dat mensen die dat wel hebben dagelijks trainen.
Als je geen ambities hebt om echt in de competitie te gaan, dan zou ik een club zoeken die ook zo ingesteld is.... bij veel clubs is't zo dat als ze zien dat je gewoon wil bezig zijn met je hond, ze geen tijd meer in jou steken.. wat ook ergens normaal is...
Ik train op een club waar we niet echt competitief zijn maar dat is in Oost-Vlaanderen en is een rottweilerwerkgroep .. maar er trainen ook andere rassen  :wink:

Offline witte duivels

• *
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2019, 15:53:52 »
IGP is idd zelfde als IPO
Ringtraining, is showtraining
 :wink:

Offline maart

• *
« Reactie #15 Gepost op: september 07, 2019, 13:06:01 »
Hoe is het gegaan?

Offline Ien

• *
« Reactie #16 Gepost op: september 08, 2019, 09:16:39 »
Speuren ga je toch vooral 'thuis' moeten oefenen hoor. Weinig clubs die 2x per week met je mee gaan lopen. Zelf ff onderling afspreken dan.
Wel grappig dat ze je zeggen dat je 'ook pakwerk' moet doen. De meesten bellen voor 'alleen pakwerk'  :mrgreen:.

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #17 Gepost op: september 11, 2019, 14:04:35 »
Sorry, even update!

IGP bij die hondenschool lijkt me in ieder geval niets voor ons. Heel intensief trainen, waar ik persoonlijk niet de tijd/zin voor heb. (Ik ben niet gericht op wedstrijden bijvoorbeeld). Ik kan ook niet 2 (week)avonden 4 uur vrijmaken. Ik denk dat het dus speuren en gehoorzaamheid gaat worden. Waarbij ik zelf kan kiezen hoe snel ik wil vorderen.  :mrgreen:

Sowieso, in het nest zat geen reu voor ons, dus het gaat nog even duren tot we een Duits mogen verwelkomen. Nuja, het heeft tijd gelukkig.

Volg ons op instagram

Eurodogshow Kortrijk: 56e Internationale Rashondenshow
De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal