collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Aan de voet  (gelezen 1732 keer)

Offline Idiesel

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 300 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Mijn klein pupje xxx
Aan de voet
« Gepost op: mei 24, 2013, 12:47:00 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb toch meer dan 10jaar gehoorzaamheid achter de rug een hond of 4 tot in de wedstrijdklas gebracht en het waren niet altijd de makkelijkste rassen.

Nu moet ik zeggen dat Léon eigenlijk heel snel leert, hij heeft snel iets door en ik moet zeggen dat het aardig lukt op het moment.  Hij volgt heel mooi en aandachtig, zit en af tijdens appel is al echt mooi, blijft mooi liggen.  Gaat zijn apport halen zit voor (kan dichter en rechter).  Het springen kan beter maar dit ligt helemaal aan mij omdat ik onzeker ben.  Het pakwerk loop lekker.  Ach hij is nu een jaar en ik ben tevreden.

Alleen aan de voet blijft een regelrechte ramp.  Hoe moet ik het uitleggen.  Hij kan heel mooi aan de voet zitten, kleeft tegen mij en kijkt me aan.  Als hij achter me is en ik zeg voet komt hij heel mooi aan de voet.  Maar hij wil de link niet leggen als hij voor me zit om dan aan de voet te gaan, ik moet hem nog steeds met een handgebaar helpen, doe ik dat niet snapt hij het echt niet.

Dus ergens kent hij eigenlijk de voet nog niet voldoende of heb ik het niet goed aangeleerd.  Bv Dieseltje kan van een zitvoor in één beweging aan de voet springen.  Op de manier hoe ik het leer.
(met een handbeweging de hond naast je laten draaien waardoor hij aan de voet komt)

Nu dacht ik, mss als ik Léon leer rondkomen om zo aan de voet te komen en geef ik mss het bevel rond en dan voet, maar hij is dan zo gefixeerd op het snoepje dat het net is alsof hij dan het bevel niet hoort.
Met een speeltje is zeker geen optie omdat het dan nog erger is.  Moet ik dit blijven volhouden en hem meer tijd geven of moet ik het anders aanpakken.

Heeft er iemand enige tips.  Ik hoop dat mijn uitleg niet te verwarrend is.

Wij gaan samen door het leven stap voor stap               en bekijk het leven met opgeheven hoofd

Offline Stessel

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
Re: Aan de voet
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2013, 12:55:14 »
kan je de afstand niet opbouwen?

hopelijk gaat mijn uitleg wat duidelijk zijn.

Je leert je hond dus eerst opzij springen: hij zit aan de voet en jij doet een klein pasje opzij en geeft opnieuw het bevel voet. Daarna vergroot je je pas zodat je ongeveer een halve meter van de hond verwijderd bent. Als hij dit onder de knie heeft dan ga je je pas schuiner zetten zodat je uiteindelijk volledig voor de hond komt te staan (na langzaam stap voor stap geöefend te hebben op elke pas)

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2013, 13:07:58 »
Een gedrag op commando zetten is klassieke conditionering. Dat wil zeggen dat je een onbekend signaal (je commando) gaat koppelen aan een bekend signaal (handbeweging). Je gaat dus het commando geven, gevolgd door de handbeweging (max 2 sec later). Na verloop van tijd (80 à 200 herhalingen) gaat de hond voor-reageren op het commando. Op dat moment is je commando klassiek geconditioneerd en weet je dat je de handbeweging mag afbouwen.  :thumbs:
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2013, 13:10:55 door Nelweb »
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2013, 13:10:05 »
Gewoon blijven helpen met handgebaar.

Die euro gaat wel vallen, ik heb met mijn honden ook al ondervonden dat ze met sommige zaken zo weg zijn, en met andere dingen hebben ze veel meer moeite.

Rustig blijven helpen, dat komt wel.

Offline Idiesel

• *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2013, 13:27:40 »
kan je de afstand niet opbouwen?

hopelijk gaat mijn uitleg wat duidelijk zijn.

Je leert je hond dus eerst opzij springen: hij zit aan de voet en jij doet een klein pasje opzij en geeft opnieuw het bevel voet. Daarna vergroot je je pas zodat je ongeveer een halve meter van de hond verwijderd bent. Als hij dit onder de knie heeft dan ga je je pas schuiner zetten zodat je uiteindelijk volledig voor de hond komt te staan (na langzaam stap voor stap geöefend te hebben op elke pas)

Stessel dit gaat ook dus Léon zit aan de voet ik zet een stap opzij en vraag terug voet dan komt hij al terug mooi aan de voet dus daar zitten we goed.

Maar mss idd zoals Nelweb  en An aangeeft moet ik hem nog meer tijd geven, alleen die blik in die ogen, " zo van vrouwtje sorry maar dat snap ik niet" Dan gaat hij alles anders doen op bevel voet zoals bv liggen, zitten, liggen en hevig kwispelen van opwinding omdat hij het gewoon niet snapt.

Nu moet ik zeggen ik blijf rustig zene, ik vind het best wel grappig, maar toch wil ik er niet iets verkeerd in brengen en vat ik het wel serieus op.  Al mijn vorige honden waren er zo mee weg ... dus snapte ik het niet echt.  Ach toch weer iets voor mij om van te leren.  :happywink:

Wij gaan samen door het leven stap voor stap               en bekijk het leven met opgeheven hoofd

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2013, 14:03:57 »
Inderdaad, niet alle honden leren even snel of leren iets met dezelfde methode. Hier 4 honden die elk toch verschillend zijn en waarbij ik mijn trainingsmethoden moet aanpassen. Best interessant en uiteindelijk lukt het wel. Blijven volhouden dus  :thumbs:

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2013, 14:52:38 »
Nog 1000 keer herhalen en dan snapt hij het wel  :mrgreen:. Maw blijven volhouden.  :happywink:
Bij Vig heeft dat ook langer geduurd dan bv. zijn zit of af, en ik dacht ook dat ik het verkeerd deed. Bij Vig moet ik wel vaker dingen achterstevoren aanleren :zot:, dus dat heb ik op den duur bij de voet ook gedaan. :vuistje: Maar dat lijkt me bij Léonneke niet nodig.  :happywink:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline chanelle

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2013, 15:45:45 »
Een boxer van 1 jaar is nog een peuter. Het is geen mechelaar die al veel vroeger volwassen is en ook gene dobermann, die zijn ook wat later en wat koppiger.
Je hebt nog alle tijd, een boxer heeft die tijd echt nodig. Ga je hem overvragen dan riskeer je een ferme terugval.
Gewoon blijven oefen en veel spelen en dan langszaam aan je bijbevelen en handgebaren afbouwen.
Ik train samen met een vriendin die een boxerfan is en er al 2 heeft uitgebracht in de IPO. Haar eerste naar een IPO 1 en haar reu naar een IPO 3. Haar reu is helaas uitgevallen door een blesure, maar ze heeft een nieuwe teef besteld, dus binnenkort kan ze ook weer aan het werk. Door haar boxers te bestuderen, heb ik gezien dat ze lang puber blijven en eens ze door die periode zijn, ze plots veel sneller al die dingen aanleren waar je tervoor veel tijd in stak zonder resultaat te zien. Best is ook om dat allemaal apart te trainen. Ik zou die voet na een zitvoor ook apart vragen. Belonen voor de zitvoor, terug zitvoor vragen en dan met een snoepje terug voet.
Maar elke hond is anders en ook elk ras leert anders aan. Aan jou om de beste weg te zoeken.

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2013, 15:49:43 »
't Is nen doberman  :vuistje:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline DarkWolf

• *
  • 1205 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2013, 16:20:11 »
Ik zou het doen zoals Stessel zegt.
Eerst opzij leren springen dan je lichtjes schuin zetten tov hem zodat hij zich miniem moet draaien en zo altijd maar schuiner gaan staan tot jij voor hem staat.

Offline Els

• *
  • 155 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2013, 16:48:26 »
Ik help wat mee met mijn (rechter)knie om te klikken van zitvoor naar voet. Rond gebruik ik ook maar dan moet hij achterlangs (vb bij toestel)

Maar op de leeftijd van 1 jaar zou ik toch ook nog niet teveel beginnen prutsen en veranderen...

Offline Idiesel

• *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2013, 17:14:30 »
Een boxer van 1 jaar is nog een peuter. Het is geen mechelaar die al veel vroeger volwassen is en ook gene dobermann, die zijn ook wat later en wat koppiger.
Je hebt nog alle tijd, een boxer heeft die tijd echt nodig. Ga je hem overvragen dan riskeer je een ferme terugval.
Gewoon blijven oefen en veel spelen en dan langszaam aan je bijbevelen en handgebaren afbouwen.
Ik train samen met een vriendin die een boxerfan is en er al 2 heeft uitgebracht in de IPO. Haar eerste naar een IPO 1 en haar reu naar een IPO 3. Haar reu is helaas uitgevallen door een blesure, maar ze heeft een nieuwe teef besteld, dus binnenkort kan ze ook weer aan het werk. Door haar boxers te bestuderen, heb ik gezien dat ze lang puber blijven en eens ze door die periode zijn, ze plots veel sneller al die dingen aanleren waar je tervoor veel tijd in stak zonder resultaat te zien. Best is ook om dat allemaal apart te trainen. Ik zou die voet na een zitvoor ook apart vragen. Belonen voor de zitvoor, terug zitvoor vragen en dan met een snoepje terug voet.
Maar elke hond is anders en ook elk ras leert anders aan. Aan jou om de beste weg te zoeken.

Hihihi idd het gaat hier om de Dobermann en niet om de Boxer.

De Boxer gho, ik denk dat ik daar echt een uitzondering heb, volgens mij zit daar wat Border Collie in ofzo.  Ik heb haar eerst in de gehoorzaamheid uitgebracht en ik kwam daar op school aan met haar als pupje en iedereen mij maar uitlachen “Sofie wat heb je nu gekocht”, “ daar ga je nog mee afzien”.  En ik stond daar met zo’n klein platsmoeltje dat maar één ding kon ... gek doen en met 4 poten tegelijk in de lucht springen.  Aanraken kon je haar niet want het was net alsof ze springbonen had gegeten.

Het moeilijkste bij haar was, er rust in brengen en voor mij geduldig leren zijn, niet ingaan op haar hyper gedrag.

Op de leeftijd van 9maanden zat ze in de c-klas zij was de eerste hond daar op school die in zo’n snelle tijd als haar klasjes door was.  Speelde proper mijn brevet met haar.
Diesel is een hond die ook enorm snel leert maar alles moet met een spelletje, zij zou door het vuur gaan voor haar balletje en ze heeft een enorme will to please.  Ik heb veel Border collies achter mij gelaten.  Waar we best fier op zijn, is niet zo evident met dit ras.

Nu overgeschakeld naar IPO met haar en dit is meer haar ding, kort maar krachtig daar houd ze van.  Bijtwerk kan je niet vergelijken omwille van haar korte snuit.  Ze doet het graag maar het zal nooit zijn als een mechelaar, dan kan ook niet natuurlijk.  Ze ziet het ook echt als een spelletje.

Terwijl daar de Dobermann weer fanatieker in is.  Bv een boxer leren blaffen, echt moeilijk bij haar.

Gho het is echt zo dat alle honden anders zijn, ik zou niet echt vasthouden aan het idee of iets rasgebonden is omdat ik vaak merk dat het niet zo is.  Ik heb ervoor een Engelse Cocker gehad en ik blijf erbij dat is voor mij veruit het moeilijkste ras dat ik ooit gehad heb.  En ook daar speelde ik wedstrijden gehoorzaamheid mee.  Moet wel zeggen dat ik daar dus wel lang heb over gedaan om zo ver te geraken.

Over de Dobermann doen de wildste verhalen de ronde, wel ik moet zeggen dat ik best een makkelijke Dobermann heb.  Heel lief, werkwillig en totaal niet nerveus.  Mag voor mij zelfs een beetje meer pit inzitten.

Maar ach even weer on-topic idd ik ga het gewoon nog meer op een leuke manier moeten oefenen, mss een stapje terugzetten.  Even terug voor dit de clicker bovenhalen

Offline elsje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2013, 20:33:16 »
Hallo,

Ga even bij Gerda langs......met haar ervaring kom je al een eind verder. Kan je dan niet terecht op de club? De Fons mss?

Groetjes
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2013, 10:39:56 door elsje »

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2013, 20:42:58 »
Ik gebruik een ander commando voor de voet na een zitvoor. Kyran keek me ook altijd aan van wat bedoel je. Nu gebruik ik draai en dan gaat hij wel aan de voet zitten.
Wil je dat hij achter je door gaat kun je rond gebruiken, wil je dat hij opzij springt kan je opzij gebruiken ipv voet. Het zijn twee verschillende bewegingen en soms verwarrend voor een hond als je hetzelfde commando gebruikt. Nu doe je dat eigenlijk al  een ander commando met je handgebaar.

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2013, 12:32:07 »
Ik gebruik een ander commando voor de voet na een zitvoor. Kyran keek me ook altijd aan van wat bedoel je. Nu gebruik ik draai en dan gaat hij wel aan de voet zitten.
Wil je dat hij achter je door gaat kun je rond gebruiken, wil je dat hij opzij springt kan je opzij gebruiken ipv voet. Het zijn twee verschillende bewegingen en soms verwarrend voor een hond als je hetzelfde commando gebruikt. Nu doe je dat eigenlijk al  een ander commando met je handgebaar.

Ik deed dat vroeger ook, van vooruit was dat een "naast", achter me om een voet. Maar ik denk niet dat je in het IPO zomaar wat commando's mag toevoegen.  :denk:
Ik gebruik ook nog de volg wanneer ik vertrek, maar zie bij velen dat voet gebruikt wordt voor de hond naast het been, in rust in zit, en in pas op schouderhoogte ongeacht je snelheid.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline Idiesel

• *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #15 Gepost op: mei 27, 2013, 10:25:26 »
Ik kreeg zowel van Fons als Gerda hetzelfde advies, hem tijd geven, zijne euro zal wel vallen  :fuu:.  Bij mijn vorige honden ging het er gewoon sneller in, dus besluit ik geef het ventje nog wat tijd  :thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal